Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tormund32

2 lamper l1 og l2 er koblet til en spenningskilde som holder konstant spenning. Så ryker lampe l2. (De 2 lampene er da i hver sin parallell kobling.
a) Vil lampe l1 lyse svakere, sterkere eller det samme som før? hvorfor?
b) Vil amperemeteret vise mer eller mindre, Hvorfor?
Tormund72

Tormund32 skrev:2 lamper l1 og l2 er koblet til en spenningskilde som holder konstant spenning. Så ryker lampe l2. (De 2 lampene er da i hver sin parallell kobling.
a) Vil lampe l1 lyse svakere, sterkere eller det samme som før? hvorfor?
b) Vil amperemeteret vise mer eller mindre, Hvorfor?
Lurte også på en annen oppgave:
til en spenningskilde kobler vi 2 lamper L1 og L2 der L1 har større resistanse enn L2. hvilken lampe får størst effekt (lyser sterkest) a) når lampene er koblet i serie? B) når det er i paralell?

Det jeg ikke skjønner på a oppgaven er at jeg kan jo sette P=R*I^2 Her burde jo effekten øke ettersom jeg øker motstanden, gitt at strømmen er konstant.
Men da passer ikke uttrykket P=(U^2)/R fordi her vil jo effekten øke ettersom resistansen blir mindre? Hva gjør jeg feil?
Fysikkgjest

Du har heilt rett i at resistansen ( R ) aukar når vi koplar ut eine greina i parallellkoplinga. Men samtidig minkar straumen ( I ) i krinsen ettersom

I = [tex]\frac{U}{R}[/tex] ( går ut frå at spenninga U over motstanden = polspenninga på straumkjelda = konstant )

Da vil effekten P = U[tex]\cdot[/tex] I minke ( fordi I minkar ).
Svar