vektorer - parallellogram

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bigeyes90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 03/11-2019 17:09

Hei :) Jeg bruker sinus R1 boka. De har ikke løsningsforslag til eksamensoppgavene bakerst i boka. Sliter med en oppgave om vektorer. Håper noen her kan hjelpe meg?

En parallellogram ABCD, har vektor AB=a og vektor AD=b. Midtpunktet på AD er M. Videre er punktene P og Q bestemt ved at:

AP= 3/4a og MQ= - (1/3)b + (1/2)a

Jeg skal finne punktene. Kan tenke meg at M er 1/2a, da det er midtpunktet til AD? Prøvde å finne Q vha punktet M og AP, men jeg aner ikke hva jeg har holdt på med. Har falt ut helt.

Tar i mot all hjelp :) Beklager for at jeg ikke har tatt med symboler (pilene over vektorene).
Leonhard_Euler
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 26/03-2018 18:50

Kunne du presisere litt? Hva er det vi skal finne helt konkret? Er det kanskje koordinatene til P og Q?
[tex]\ln(-1)=i\pi[/tex]
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 458
Registrert: 26/02-2021 21:28

Hint: [tex]\overrightarrow{AQ}[/tex] = [tex]\overrightarrow{AM}[/tex] + [tex]\overrightarrow{MQ}[/tex] = [tex]\frac{1}{2}[/tex] [tex]{\overrightarrow{AD}}[/tex] + [tex]\overrightarrow{MQ}[/tex]
Svar