Tegne grafen til I i Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
daisy12
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/04-2021 15:01

Hei!

Spørsmålet gjelder eksamensoppgave i S2, høst 2019, del 2, oppgave 2 a)

I oppgaven skal man tegne grafen til Inntektsfunksjonen I(x) i Geogebra.
I inntastingsfeltet i Geogeba skriver jeg inn I(x)=funksjon(1500x*e^-0.05x,10,80) og trykker enter.
Funksjonen dukker opp i algebrafeltet, men grafen til funksjonen blir ikke tegnet i grafikkfeltet. Jeg har prøvd mange ganger, uten hell. Hva gjør jeg feil?

På forhånd takk for hjelpen
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

daisy12 skrev:Hei!

Spørsmålet gjelder eksamensoppgave i S2, høst 2019, del 2, oppgave 2 a)

I oppgaven skal man tegne grafen til Inntektsfunksjonen I(x) i Geogebra.
I inntastingsfeltet i Geogeba skriver jeg inn I(x)=funksjon(1500x*e^-0.05x,10,80) og trykker enter.
Funksjonen dukker opp i algebrafeltet, men grafen til funksjonen blir ikke tegnet i grafikkfeltet. Jeg har prøvd mange ganger, uten hell. Hva gjør jeg feil?

På forhånd takk for hjelpen
Hvilken versjon av geogebra bruker du? Har du husket å justere aksene? Funksjonen starter ved y=9097.96, så det kan være derfor du ikke ser den. I algebrafeltet skal det også være en prikk ved siden av funksjonen, sørg for at den er blå, ellers er ikke funksjonen synlig.
Svar