Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattegal123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 21/03-2021 19:49

Hei, jeg har snart tentamen i 1T. Jeg sliter med å skjønne i hvilke situasjoner og hvorfor jeg skal bruke cosinus, tangens og sinus.
danielodicho
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 17/05-2021 21:17

Heisann! Først og fremst vil jeg påpeke at du kan hovedsaklig bare bruke dei trigonometriske funksjonene i rettvinklede trekanter. Da mener jeg cosinus, tangens og sinus. Tangens til en vinkel er den motstående kateten delt på den hosliggende kateten. Se for deg en trekant der du er oppgitt en vinkel på 20grader, og hosliggende katet er 5 lang. Da kan du finne ut hva lengden på de to andre sidene er. Da får du ei likning: [tex]tan(x) = motstaende/hosliggende[/tex], setter inn verdiene, og får : [tex]tan(20) = x/5 \rightarrow x = tan(20)/5[/tex]. Tangens verdiene trenger du som oftest en kalkulator for å finne. Her løste vi for x, som da er den motstående kateten. Nå som du har lengden til to kateter kan du bruke pytagoras læresetning for å finne lengden til hypotenusen.

Sinus, og cosinus fungerer på samme måte, men andre funksjoner. Sinus til en vinkel er forholdet mellom den motstående kateten delt på hyoptenusen. Cosinus til en vinkel er forholdet mellom den hosliggende kateten delt på hypotenusen.

Håper det hjelper, om noe er uklart, er det bare til å stille flere spørsmål!
mattegal123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 21/03-2021 19:49

Takk for hjelpen :D
Svar