Matematikk 1P

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

lolis123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 19/05-2021 14:36

Hei! Hvordan gikk det med dere idag og hva synes dere om oppgavene? Synes selv det gikk ganske bra. Noen som er gira på å lage løsningsforslag?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

lolis123 skrev:Hei! Hvordan gikk det med dere idag og hva synes dere om oppgavene? Synes selv det gikk ganske bra. Noen som er gira på å lage løsningsforslag?
Jeg er i gang med løsningsforslag, men venter med å publisere til jeg er helt sikker på at eksamen er over for alle.
Kommer altså i løpet av ettermiddagen/kvelden :)
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

LektorNilsen skrev:
lolis123 skrev:Hei! Hvordan gikk det med dere idag og hva synes dere om oppgavene? Synes selv det gikk ganske bra. Noen som er gira på å lage løsningsforslag?
Jeg er i gang med løsningsforslag, men venter med å publisere til jeg er helt sikker på at eksamen er over for alle.
Kommer altså i løpet av ettermiddagen/kvelden :)
Jeg trodde det lengste man kunne ha var med utsatt tid til 14:25?
lolis123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 19/05-2021 14:36

Har vel heller ikke tilgang på internett under eksamen..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Støtter Lektor Nilsens avgjørelse om å vente litt. Man vet aldri om det er noen som jukser enten med tanke på nettilgang, eller tidsforskyvelser.
Bilde
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Aleks855 skrev:Støtter Lektor Nilsens avgjørelse om å vente litt. Man vet aldri om det er noen som jukser enten med tanke på nettilgang, eller tidsforskyvelser.
Har man krav på utvidet tid, har man normalt sett 1 time ekstra totalt. I tillegg kan eksamensansvarlige legge til en gitt tid dersom det skulle oppstå uforutsette hendelser/tekniske feil utenfor eksaminandenes kontroll. Det er derfor jeg venter til tidligst samme kveld med å legge ut.

(Er nok uansett godt med noen timers hvile av hjernen, og mulighet til å "lande" litt, før man hiver seg over et løsningsforslag og går gjennom egen besvarelse ;) )
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

Aleks855 skrev:Støtter Lektor Nilsens avgjørelse om å vente litt. Man vet aldri om det er noen som jukser enten med tanke på nettilgang, eller tidsforskyvelser.
Det var ikke ment som kritikk, lurte bare på om jeg hadde misforstått reglementet for utsatt tid.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

MattematikkS22 skrev:
Aleks855 skrev:Støtter Lektor Nilsens avgjørelse om å vente litt. Man vet aldri om det er noen som jukser enten med tanke på nettilgang, eller tidsforskyvelser.
Det var ikke ment som kritikk, lurte bare på om jeg hadde misforstått reglementet for utsatt tid.
Ingen fare! :)
Bilde
avestby
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/05-2021 11:04

Hva er det med disse menneskene som lager eksamen og å finne på så ekstremt mye forskjellig rart for hvert år?

Oppgave 4 b for eksempel. Du har forholdet 16:9, så bes det om å finne bredde og høyde. Tenkte først man kunne bruke Pytagorassetnngen, men hvordan skal man finne noen som helst lengder når du hverken har høyde eller bredde?

Oppgave 5 b, hvor tykt er papiret? Hvilken guds formel er det man skal bruke her? Kunne du ikke bare kjørt en kake, en tomatboks eller noe man kan se for seg litt lettere enn en papirrull på 80 meter?

Skjønner at man varierer i temaer og tall her og der, men det er så forbanna frustrerende at de skal komme med tvister som avviker helt fra årene før.
lolis123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 19/05-2021 14:36

avestby skrev:Hva er det med disse menneskene som lager eksamen og å finne på så ekstremt mye forskjellig rart for hvert år?

Oppgave 4 b for eksempel. Du har forholdet 16:9, så bes det om å finne bredde og høyde. Tenkte først man kunne bruke Pytagorassetnngen, men hvordan skal man finne noen som helst lengder når du hverken har høyde eller bredde?

Oppgave 5 b, hvor tykt er papiret? Hvilken guds formel er det man skal bruke her? Kunne du ikke bare kjørt en kake, en tomatboks eller noe man kan se for seg litt lettere enn en papirrull på 80 meter?

Skjønner at man varierer i temaer og tall her og der, men det er så forbanna frustrerende at de skal komme med tvister som avviker helt fra årene før.
På oppgave 4B brukte jeg likningssett for å løse oppgaven. Vet ikke helt om det er rett å bruke mtp pensum..
På oppgave 5B regnet jeg ut tykkelsen ved å bruke høyden i en rett prisme. Volumet hadde du fra oppgave a), så løste med hensyn på h.
Vet ikke om det ble riktig, men fikk ett svar :P
MattematikkS22
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 08/06-2017 13:43

avestby skrev:Hva er det med disse menneskene som lager eksamen og å finne på så ekstremt mye forskjellig rart for hvert år?

Oppgave 4 b for eksempel. Du har forholdet 16:9, så bes det om å finne bredde og høyde. Tenkte først man kunne bruke Pytagorassetnngen, men hvordan skal man finne noen som helst lengder når du hverken har høyde eller bredde?

Oppgave 5 b, hvor tykt er papiret? Hvilken guds formel er det man skal bruke her? Kunne du ikke bare kjørt en kake, en tomatboks eller noe man kan se for seg litt lettere enn en papirrull på 80 meter?

Skjønner at man varierer i temaer og tall her og der, men det er så forbanna frustrerende at de skal komme med tvister som avviker helt fra årene før.
Poenget er jo å teste matteforståelsen, ikke hvor mye du kan memorisere fra tidligere eksamener.
DaniAntonie
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 10/02-2021 14:14

avestby skrev:Hva er det med disse menneskene som lager eksamen og å finne på så ekstremt mye forskjellig rart for hvert år?

Oppgave 4 b for eksempel. Du har forholdet 16:9, så bes det om å finne bredde og høyde. Tenkte først man kunne bruke Pytagorassetnngen, men hvordan skal man finne noen som helst lengder når du hverken har høyde eller bredde?

Oppgave 5 b, hvor tykt er papiret? Hvilken guds formel er det man skal bruke her? Kunne du ikke bare kjørt en kake, en tomatboks eller noe man kan se for seg litt lettere enn en papirrull på 80 meter?

Skjønner at man varierer i temaer og tall her og der, men det er så forbanna frustrerende at de skal komme med tvister som avviker helt fra årene før.
Du kan jo finne lengden av katetene dersom du vet hypotenusen, selv om begge katetene er ukjent. Jeg løste den slik i alle fall.
lolis123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 19/05-2021 14:36

LektorNilsen skrev:
lolis123 skrev:Hei! Hvordan gikk det med dere idag og hva synes dere om oppgavene? Synes selv det gikk ganske bra. Noen som er gira på å lage løsningsforslag?
Jeg er i gang med løsningsforslag, men venter med å publisere til jeg er helt sikker på at eksamen er over for alle.
Kommer altså i løpet av ettermiddagen/kvelden :)
Hva med nå? :D
hasish
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/04-2021 01:52

har noen løsningsforslaget til 1P eksamen vår 2021? Nye eller gamle versjon?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

1P kunnskapsløftet eksamensoppgave:
1P_V21_KL.pdf
(2.72 MiB) Lastet ned 27280 ganger
Svar