slutsky i praksis

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
julie1111
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 26/10-2021 20:51

Hei sliter med slutsky likninger i praksis. Kan noen hjelpe meg her? Har løst oppgave a og b men med en gang jeg skal koble inn tall skjønner jeg ingenting. har lagt det som et vedlegg da det så så stygt og uoversiktlig ut når jeg la det inn direkte her. håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg å bli litt klokere :)

MvH Julie
på forhånd takk :)
Vedlegg
Hei sliter med slutsky likninger i praksis.pdf
(160.85 kiB) Lastet ned 89 ganger
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Kunne du gjengi spørsmål c slik det står i oppgaven?
julie1111
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 26/10-2021 20:51

Spørsmålet er bare hva skjer med likevekt dersom prisen endrer seg på vare 1 fra 1 til 3? Hva er total effekt, substitusjonseffekt og inntektseffekt?

Og dette spørsmålet kan jeg svare på som sagt ved å:
Finner total ved å sette inn ny pris i marshallian demand: 8/3
Kompenserer inntekten og setter inn denne inntekten pluss ny pris i marshallian demands som blir 56/9; finner da substitusjonseffekten ved å ta 56/9 - 8 = -16/9.
Tar deretter 8/3 - 56/9 for å finne inntektseffekt.

Så oppstår spørsmålet mitt uavhengig av oppgaven; hvordan ( om jeg kan) bruke slutsky likningen i praksis? Jeg har jo ikke brukt den for å finne effektene her! Når jeg utleder andre likninger kan jeg bare sette inn tall for x og y så løser det seg. Men her; når jeg begynner å sette inn for inntekt=12 og pris =1 får jeg f. Eks den deriverte av x mhp. Px lik -8 som total effekt. hva betyr dette? Dette henger ikke på greip for meg. Jeg skjønner tydeligvis ikke hvordan jeg kan bruke likningen jeg har utledet 😣
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Hei igjen!

Slutsky-likningen angir effekten av en prisendring på en vare for konsumentens etterspørsel av denne. Effekten består av to komponenter, én som er sensitiv overfor varens pris relativt til andre varer, substitusjonseffekten, og én som er sensitiv overfor innetktsendring som en følge av prisendringen, inntektseffekten.

$\frac{\partial{c_i}}{\partial{p_j}} = \frac{\partial{h_i}}{\partial{p_j}} - c_j\frac{\partial{c_i}}{\partial{m}}$

Så vidt jeg skjønner er oppgaven å evaluere din utgave av Slutsky-likningen for verdien $p_j = 3,\, (p _x = 3)\,$, gitt din terminologi.

Men jeg er ikke sikker i denne saken. Jeg tok økonomisk avsniit i Oslo for snart 50 år siden og har ikke drevet med sos.øk. eller Slutsky siden det. Forsøkte å kontakte en bekjent som er sosialøkonom om saken, men fikk ikke tak i vedkommende.
julie1111
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 26/10-2021 20:51

Tusen takk; det var da altfor mye!
Svar