R1 Eksamen: hjelpemidler?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kokosbolle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 01/11-2021 12:45

Hei,

Jeg skal ta Eksamen i R1 nå i november, og håper det er noen her som har med erfaring med hvilke hjelpemidler som er tillatt på del 2.

Det er jo ganske tydelig hva som er tillatt på del 1, men av det jeg ser så er det ingen streng definisjon angående hjelpemidler på del 2. Her er det jeg fant i en noe eldre eksamensveiledning:

"Hjelpemidler på Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon. "

Slik som jeg leser det kan man tillate seg å være ganske så kreativ med hvilke hjelpemidler man tar i bruk på del 2.

Kan man for eksempel ta meg seg løsningsforslag fra gamle eksamener hvor man i tillegg har påskrevet notater? Eller bruke et forhåndslaget word-dokument hvor man samler skjermbilder og notater av forskjellige løsningsmetoder? Kan man ha med seg boka?

Noe av dette virker jo "for godt til å være sant", men om dette er en fordel man kan tillates seg selv, burde man så absolutt ta den i bruk.
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

På del 2 er ALT lov unntatt internett/kommunikasjon.
Så ja å bruke løsningsforslag fra tidligere eksamener er absolutt ikke dumt!

Skal selv ta R1 eksamen neste uke. Har allerede gjort klart noen utrolig kreative måter (lovlig) som kommer til å hjelpe meg ganske mye.
Har printet ut alt av løsningsforslag fra tidligere del 2 eksamenssett og laget en bok av det. Notert hva som mest sannsynlig kommer på del 2.
Fått tilsendt masse formler/informasjon av kompiser som studerer matte på NTNU osv.
Lastet ned eksamens-videoer fra YouTube og lagret det på macen. Og lagret masse nettsider om til PDF dokumenter. Slik at jeg kan se på alt dette under eksamen (uten å trenge internett), dersom jeg skulle sitte fast.
Eksamens-vaktene kan ikke si noe om det, da absolutt alt er 100 % lovlig.

Tok R2 eksamen sist år. På del 2 reagerte han ene pensjonisten veldig på at jeg satt og så på en video (som jeg hadde lastet ned fra yt). Kom flere eksamens-vakter bort til meg, men heldigvis var han ene oppdatert rundt lovverket, og sa det var helt innafor. :)
Fikk ca 75 % riktig på del 2 :) (Øvde 3 timer hver dag ca, så kunne mye fra før) Men notatene og alt hjalp utrolig mye!

Noen del 2 oppgaver er så vanskelige/forskjellige fra tidligere eksamener at boken og notater ikke hjelper en dritt. Dette vil nok gjelde på R1 eksamen også. Men sånn er det.

Målet mitt er å få rundt 80 % riktig på del 1 og 70 % < på del 2. Karakter 6 blir alt for urealistisk for min del. Å få 6 er nesten umulig, kun noen veldig få i landet som klarer det.
kokosbolle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 01/11-2021 12:45

Takk for bekreftelse! :D

Mareritt-scenarioet ville jo vært å havne i diskusjon med eksamensvakten og ende opp med å stryke pga. juks. :roll:

Det var akkurat en sånn snedig liten bok jeg også så for meg å smekke sammen. Selv om det er ofte mye forskjellig på del 2 som du sier, så er det garantert ting som vil gå igjen. Ulike formler for banefart og annen vektorregning vil nok helt sikkert komme til hjelp for min egen del.

Jeg trenger bare å bestå selv, men man vil jo selvsagt ta nytte av alle fordeler man har til rådighet uansett.

Lykke til med målet ditt, høres ut som du har stø kurs mot en femmer!

Vet du forresten hvor lang tid man får på del 1? Jeg har observert alt fra 1 til 2 til 3 timer, så er litt usikker på hva som er normalen.
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Ingen problem du! ;)

Høres bra ut det!

Du vil selvfølgelig ikke havne i en diskusjon og bli tatt for juks. Det er bare fantasi! :) Er helt lov.

Hvis målet ditt er å bestå så holder det vanligvis å få alt riktig på oppgave 1, oppgave 2 og oppgave 3 på del 1. Du trenger altså minst 12 poeng for å bestå! :) Det fikser du! :D

Husk å gå inn i eksamens-lokalet med j*vli mye selvtillit! Det er masse hjelp i seg selv. Ikke begynn å tvil, stå for det du gjør! Og en Redbull 8-) Da går det garantert bra.


Del 1 varer 3 timer.
Del 2 varer 2 timer :)
kokosbolle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 01/11-2021 12:45

Haha, godt å høre at det er bare jeg som overdramatiserer. :lol:

Til nå ender jeg vanligvis opp på 25-35 poeng når jeg tester meg selv på ulike eksamener, så jeg skal rote det bra til for å stryke. Jeg har en 4-er (35 poeng) som mål, da føler jeg at jeg har fått god valuta for timene som er lagt ned. :P

Det stemmer nok godt i forhold til timer ja, men godt å ha det bekreftet også. Takk igjen samt for tipset, skal slutte å uroe meg og skru opp selvtilliten et par hakk. 8-) Nå kan ikke eksamen komme fort nok!
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Jada, det går så bra det!
Føler meg egentlig klar til å bare ha den nå.. Syns det er litt stressende å måtte "vente" til neste onsdag.. Litt samme følelse som når man sitter på venterommet hos tannlegen. Man vil bare bli ferdig med det.. haha

Håper bare for gudsskyld at R1 Høst 2021 ikke blir absurd vanskelig. Man vet aldri hva Udir finner på om dagene... Har de lyst å gjøre det vanskelig for privatistene eller ikke? :roll: For en eller en annen grunn sier magefølelsen min at denne blir relativ lett i forhold til tidligere eksamener. + at høst eksamen har en tendens til å være lettere enn vår-eksamen. Det er jo fordi de fleste som tar eksamen i våren er Vgs-elever som har hatt all verdens tid til å forberede seg, kontra oss privatister som har gjort det på noen måneder.. :)
kokosbolle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 01/11-2021 12:45

Sitter med samme utålmodige følelse selv. Jeg lærer meg ikke noe særlig nytt om dagen, bare driller og finpusser på de tingene jeg vet jeg kan få poeng på.

Du har nok rett i forhold til høst eksamen. Jeg har ikke helt observert mønsteret i vanskelighetsgrad, men jeg håper på det beste og forbereder meg på det verste. :)
Svar