Eksamen 1P H21 K06

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

bjorntorelodding
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 07/10-2021 11:01

Synd å høre at det gikk dårlig for dere. Vi får håpe at sensorene er klar over dette og at poengskalaen justeres, men når det er flere oppgaver man ikke engang rekker å prøve seg på så mister man mange poeng. Det ble for min del også en veldig stressende eksamen. Regnet meg gjennom endel eksamenssett og jeg brukte i underkant av 2 timer på dem hjemme på de siste settene jeg tok, så jeg kunne ikke se for meg at det skulle bli travelt på eksamensdagen. Jeg rakk med nød og neppe å gjøre ferdig alle oppgavene på del1. Jeg rota bort endel tid på del1 oppg2 hvor jeg forsøkte å regne ut 560000*100:112.2 for å vise at svaret ble 499xxx, altså lavere enn 500000 og at hun derfor hadde rett i at hun hadde lavere kjøpekraft så det regnestykket ble litt for ekstremt til at jeg syntes det var noen vits å føre det inn for jeg syntes det ble overkomplifisering.
På del 2 startet jeg med alle oppgavene man måtte gjøre på data for å ha litt å gå på i tilfelle tekniske problemer, så tok oppg 4 og 5 tilslutt. Det er første gangen jeg ser en oppgave med vennediagram og jeg fikk det ikke til å stemme før jeg så at det var 20 som ikke var med i oppgave 4b, men hadde allerede brukt mye tid på å lete etter hva som var feil. Oppgave 5c er faktisk veldig vanskelig og jeg har sittet og regnet på den nå og for de som lurer så er lengden på DC 2.4cm. Ja, når man vet løsningen så er den jo lett, men i en eksamenssituasjon er den vanskelig. Dette var eneste oppgaven jeg ikke rakk å gjøre. Jeg gjorde et forsøk, men svaret ble helt feil og tiden gikk ut 😞
På oppgave 6, 7 og 8 gikk det mye tid på å lese oppgaven om og om igjen og jeg synes tiden gikk fort. Klippe ut, tilpasse i MSpaint og lime inn var veldig tidkrevende. Jeg har hørt det finnes et utklippingsverktøy som er mye enklere å bruke men har glemt hva det heter.. skal ta 2P eksamen neste uke så jeg har endel å sette meg inn i.
Digger matte og lærer det ganske greit, men trenger å øve endel
1P eksamen 16.11.2021 som privatist
2P eksamen 24.11.2021 som privatist
R1 og Kjemi1 høst 2021 via voksenopplæring, samt R2, Fysikk1 og kjemi1 2022 via voksenopplæring
potet_johanne
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 18/11-2021 21:09

wear skrev: 18/11-2021 22:15 Er trist å melde, men jeg blir nesten "glad" når jeg leser at dette ikke bare gjaldt meg... Eller kanskje lettet er et bedre ord.

Jeg skjønner ikke hva som skjedde. Jeg har tatt alle eksamensoppgaver 6 år tilbake (på tid) og fått så og si alt korrekt på hver eksamen.
Jeg gikk inn i eksamenslokalet og var nervøs for å ikke få toppkarakter - og gikk ut igjen og var nervøs for om jeg sto i det hele tatt.

Jeg skjønner virkelig ikke hva som skjedde. Jeg fikk ikke tid til alle oppgavene, og hadde minst to oppgaver i hver del som forble så og si ubesvarte.

Jeg tror jeg ikke rakk 4-5 oppgaver. Syntes det er flaut å si, men jeg ble så stresset når jeg så hvor vansklige oppgavene var..

Helt ærlig syntes jeg at det eneste riktige her er å lage ny eksamen og la oss komme inn å gjøre det på nytt, FØR jul. Dette er ikke rettferdig på noe som helst nivå.
wear
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/01-2021 12:31

potet_johanne skrev: 19/11-2021 09:28
wear skrev: 18/11-2021 22:15 Er trist å melde, men jeg blir nesten "glad" når jeg leser at dette ikke bare gjaldt meg... Eller kanskje lettet er et bedre ord.

Jeg skjønner ikke hva som skjedde. Jeg har tatt alle eksamensoppgaver 6 år tilbake (på tid) og fått så og si alt korrekt på hver eksamen.
Jeg gikk inn i eksamenslokalet og var nervøs for å ikke få toppkarakter - og gikk ut igjen og var nervøs for om jeg sto i det hele tatt.

Jeg skjønner virkelig ikke hva som skjedde. Jeg fikk ikke tid til alle oppgavene, og hadde minst to oppgaver i hver del som forble så og si ubesvarte.

Jeg tror jeg ikke rakk 4-5 oppgaver. Syntes det er flaut å si, men jeg ble så stresset når jeg så hvor vansklige oppgavene var..

Helt ærlig syntes jeg at det eneste riktige her er å lage ny eksamen og la oss komme inn å gjøre det på nytt, FØR jul. Dette er ikke rettferdig på noe som helst nivå.

Jeg skulle så ønske at det var en mulighet...

Joda - stress hadde definitvt en betydning i utfallet, men jeg opplevde uansett at denne eksamenen ikke var på lik linje med årene før.
PRlVATlST
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 19/11-2021 10:20

Jeg er veldig enig. Jeg gjorde alle oppgavene, men hadde verken tid til å gå på toalettet eller spise, og jeg er redd for å ha mistolket oppgavene... Jeg har regnet mange tidligere eksamenssett med godt resultat, men på denne eksamenen ble tiden rett og slett for knapp og jeg brukte for mye tid på å tolke oppgavene...

Jeg sendte inn følgende mail til post@udir.no i dag, og håper de tar grep før sensuren faller.


"Hei!

Viser til høstens eksamen i Matematikk 1P - K06 (MAT1011) som ble avholdt 16. november 2021. Jeg ønsker å klage på årets eksamen, men er usikker på hvordan jeg går frem.

I likhet med mange andre, ble jeg litt satt ut av vanskelighetsgraden på årets eksamen. I tillegg mener jeg at noen av oppgavene var for åpne og lett å mistolke, selv hvor godt man las og prøvde å tolke oppgavene. Et eksempel på dette er oppgave 3B. på del 2 av eksamen. I papirutgaven av eksamen kunne det se ut som boksen hadde en toppflate, men i den digitale utgaven av eksamen ser det ut til at boksen ikke har en toppflate. Dette ble ikke spesifisert i oppgaven når man skulle regne ut overflatearealet av boksen, og jeg mistenker at dersom dette ikke blir belyst, vil man kunne trekkes i poeng uavhengig av om man skriver at man forutsetter at boksen har en toppflate. Dette er et av flere eksempler på at mange av oppgavene var for åpne for tolkning og for dårlig formulert slik at det kan ha oppstått misforståelser som kan føre til lavere poengscore selv om man forutsetter ulike ting før man regner ut oppgavene. Jeg synes det er forunderlig at denne eksamen krevde en så høy kompetanse og matematisk forståelse i forhold til de tidligere eksamenene i lik fagkode, spesielt under den forutsetning at dette var siste sjanse til å ta eksamen i denne fagkoden.

Jeg har, i likhet med mange andre, regnet tidligere eksamenssett helt tilbake til 2012 i denne fagkoden, og håndtert alle de tidligere eksamenene på en god måte. Det er forståelig at oppgavene må omformuleres og endres noe fra år til år, men jeg sitter likevel igjen med inntrykket at årets eksamen var betydelig mer krevende og vanskelig enn de tidligere eksamenene, da spesielt i forhold til tidsperspektivet på eksamen. Jeg sitter også igjen med inntrykket av at økonomi ble særlig vektlagt på årets eksamen, som i og for seg selv er greit ettersom det er en del av pensum. Jeg er likevel redd for at det kan ha vært på bekostning av at elevene får vise sin helhetlige matematisk kompetanse og forståelse, og etterlyser større variasjon i tema og oppgaver på årets eksamen.

Jeg håper dere tar dette til etterretning, og at det blir tatt i betraktning når sensuren faller og eksamenskarakterene settes!"
potet_johanne
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 18/11-2021 21:09

Takk til alle som sender inn mail!
Mattebruker19
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 17/11-2021 13:02

Jeg sendte mail til Udir nå selv!
Men har det skjedd før at hvis mange nok klager så kan sensureringen være «snillere»?
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Syns denne var ganske grei! Har ikke hatt 1P på noen år, men fikk til de fleste oppgavene her. Gjorde det bare for gøy, ble ferdig etter ca 4 timer. Øvde ca 2 dager før eksamen. En karakter 6 eller 5 hadde vært fint.
Men kan skjønne at dere som er generelt er svake i matte syns denne var litt vanskeligere enn tidligere 1P eksamener.

Det hjelper ikke å sende inn klager til udir forresten. De bryr seg fint lite. Sånn er det, dessverre. Opp til sensor å være snill eller ikke. Håper dere får den karakteren dere ønsker da!
Eneste du kan gjøre er å sende inn klage på karakteren du har fått, men husk at da kan du risikere å gå ned i karakter, med mindre du har strøket.
En venninne av meg klagde på en 5er i R2 matte, hun fikk 4 etter klagen.. :lol: :P Hun tok R2 eksamen på nytt, og fikk 6er til slutt da :)
harrypotter
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/11-2021 20:24

Som flere av dere skriver så deler jeg fulgt og helt synet om at eksamens størrelse og nivå var for tidkrevende opp mot pensum og kompetansemål.
Jeg har også sendt mail til post@udir.no for å belyse saken, og oppfordrer flere til å gjøre det.

E-post:
Hei.
Jeg ønsker å gi en tilbakemelding på høstens eksamen.

Etter både å ha hatt høyere matematikk tidligere og gjennomført et titalls av tilsvarende eksamener så sitter jeg igjen med noen spørsmål og kommentarer til denne.
Selv om eksamen skal være krevende og dekke over de fleste kompetansemål så brukte jeg halvannen gang så lang tid på denne som tilsvarende tidligere eksamener.
Oppgavene var krevende og det skal de selvfølgelig også være, men skal man klare å gjennomføre en god innlevering som er matematisk korrekt så mener jeg veldig sterkt at arbeidsmengden på denne eksamen opp mot vanskelighetsgraden ikke samsvarer med tiden som er tilgjengelig.

I tillegg så er det en del moment som ikke er kommunisert på oppgavene som skaper unødvendig forvirring.
Eksempel:
Del 1, oppgave 5. Hvis du skal beregne om du får en sirkelformet plate i gjennom et vindu, så er du i dette tilfelle avhengig av å vite tykkelsen på platen.
Del 2, oppgave 1 b. Hvis man ønsker et generelt svar på hvor mange uker en situasjon forekommer så burde man følgelig legge til om man ønsker et svar i hele uker eller antall uker totalt sett. Går ut i fra at kompetansemålet er å vise matematisk forståelse og ikke subjektive gjetninger.
Del 2, oppgave 3. Det går ikke frem av oppgaven at bunnen på boksen og «toppen» ligger i parallelle plan, og da at vinklene er parvis samsvarende på begge sider, og da heller ikke at høyden er lik på hele boksen. Man kan selvfølgelig gå ut fra at prismet er i form som et trapes, men det gjenspeiler i veldig liten grad kompetansemål i pensum.
Del 2, oppgave 4 a. Jeg har aldri sett denne måten å gi oppgave på tidligere, og selv om jeg har forståelse for anvendelsen har en hvis matematisk nytteverdi, gir det veldig fort problemer med å faktisk skjønne oppgaven og miste mye eksamenstid på å ikke få vise hva man matematisk kan.
Del 2, oppgave 5 c. Syns egentlig det var en veldig spennende oppgave, men jeg har heller ikke sett denne oppgavetypen vært brukt verken på tidligere eksamenssett eller i pensumbøker på dette nivået. Jeg mener opp mot det som var en svært tidkrevende eksamen med høy vanskelighetsgrad på mange oppgaver så legger fagansvarlig for Utdanningsdirektoratet listen for høyt.
Del 2, oppgave 6, 7 og 8. I utgangspunktet spennende og gode oppgaver som dekker kompetansemål med en fornuftig vanskelighetsgrad. Men den totale arbeidsmengden opp mot tiden er for stor. Selv om nivået skal være høyt for å faktisk klare å løse alt så mener jeg veldig sterkt at det blir for lite tid til å vise hva man kan matematisk innenfor fornuftig bruk av tid.
Det resulterer selvfølgelig i at man ikke får tid til å se over oppgave før levering. I stede for å bruke tid på å vise hva man kan matematisk, så leser man fort oppgaver feil, får ikke med seg detaljer og får ikke svart så utfyllende som nødvendig.

Jeg har gjennomført eksamen i R1 og R2 matematikk og matematikk 1 på høyskole og jeg syns tiden tilgjengelig på dette oppgavesettet ikke samsvarer med nivået i pensumet. På tidligere eksamenssett har jeg brukt ned mot halvparten av den tiden det var behov for på denne.

Ber om at dette blir evaluert, og tatt hensyn til ved sensur.

Mvh
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er ikke så stødig på denne økonomimatematikken, så det er et par spørsmål som er oppe i lufta for min del.

For eksempel på oppgave 7 del 2. Det er en kolonne for "Renter og termingebyr" her. Jeg hadde forventet at formelen for disse cellene er TERMINBELØP - AVDRAG + TERMINGEBYR. Men fra verdiene vi ser i oppgaven, så er det bare TERMINBELØP - AVDRAG.

På samme oppgave så er det også uklart for meg hvor mye som kan fylles inn med formler. Fordi jeg ikke har en lånerente å gå etter, så er det to kolonner som må fylles manuelt.

Bilde

Dersom jeg hadde visst hva lånerenten var, så hadde jeg ikke trengt å fylle inn avdragene manuelt. Men igjen, jeg er ikke stødig på denne økonomimatten, så det er fullt mulig at jeg overser noe.
Bilde
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Aleks855 skrev: 20/11-2021 07:06 Jeg er ikke så stødig på denne økonomimatematikken, så det er et par spørsmål som er oppe i lufta for min del.

For eksempel på oppgave 7 del 2. Det er en kolonne for "Renter og termingebyr" her. Jeg hadde forventet at formelen for disse cellene er TERMINBELØP - AVDRAG + TERMINGEBYR. Men fra verdiene vi ser i oppgaven, så er det bare TERMINBELØP - AVDRAG.

På samme oppgave så er det også uklart for meg hvor mye som kan fylles inn med formler. Fordi jeg ikke har en lånerente å gå etter, så er det to kolonner som må fylles manuelt.

Bilde

Dersom jeg hadde visst hva lånerenten var, så hadde jeg ikke trengt å fylle inn avdragene manuelt. Men igjen, jeg er ikke stødig på denne økonomimatten, så det er fullt mulig at jeg overser noe.
Har ikke sett så nøye på oppgaven (ennå), men kan svare på det du stusser på knyttet til renter og gebyrer. Terminbeløpet er den summen man helt konkret betaler til banken hver termin, så dette beløpet inkluderer avdrag, renter og gebyrer. Når man da trekker avdraget fra terminbeløpet, vil resten altså være renter og gebyr☺️
MathWeis
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2021 00:14

LektorNilsen skrev: 20/11-2021 09:10
Aleks855 skrev: 20/11-2021 07:06 Jeg er ikke så stødig på denne økonomimatematikken, så det er et par spørsmål som er oppe i lufta for min del.

For eksempel på oppgave 7 del 2. Det er en kolonne for "Renter og termingebyr" her. Jeg hadde forventet at formelen for disse cellene er TERMINBELØP - AVDRAG + TERMINGEBYR. Men fra verdiene vi ser i oppgaven, så er det bare TERMINBELØP - AVDRAG.

På samme oppgave så er det også uklart for meg hvor mye som kan fylles inn med formler. Fordi jeg ikke har en lånerente å gå etter, så er det to kolonner som må fylles manuelt.

Bilde

Dersom jeg hadde visst hva lånerenten var, så hadde jeg ikke trengt å fylle inn avdragene manuelt. Men igjen, jeg er ikke stødig på denne økonomimatten, så det er fullt mulig at jeg overser noe.
Har ikke sett så nøye på oppgaven (ennå), men kan svare på det du stusser på knyttet til renter og gebyrer. Terminbeløpet er den summen man helt konkret betaler til banken hver termin, så dette beløpet inkluderer avdrag, renter og gebyrer. Når man da trekker avdraget fra terminbeløpet, vil resten altså være renter og gebyr☺️
Har du planer om å lage fasit?😄 Synes dine er så oversiktlige og fine.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Kommer nok etter hvert😉 Litt travle dager bare😅
MathWeis
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2021 00:14

hasish skrev: 18/11-2021 14:13
MathWeis skrev: 18/11-2021 00:27 Er ekstremt oppgitt ettersom jeg klarte å tilføye 5 for mye på den ene delen av venndiagrammet, slik at hele oppgaven gikk rett vest. At den oppgaven kan koste meg toppkarakter er skikkelig frustrerende..
Noen som kan lage løsningsforslag, vær så snill?:)
Greide du de andre oppgavene?
Ja, men grunnet stress endte jeg opp med et par slurvefeil som kan trekke meg ned.. F.eks. arealet av trekanten i oppgave 7. Hadde gjort alle de riktige beregningene, men for en eller annen grunn hadde jeg klart å bytte ut 2.5/2 med 4/2. :roll: Den andre feilen jeg gjorde var i overflateareal til kassa i del 2 (oppgave 3?). Da jeg skulle regne ut sidene glemte jeg å tenke for å si det mildt, og tenkte sidene var mer som parallellogram enn rektangler. Jeg endte opp med å gange bredden 8 cm * høyden av boksen 12 cm. I stedet for 8*13.. Var kjipt, innså det så fort jeg kom hjem.
MathWeis
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2021 00:14

LektorNilsen skrev: 20/11-2021 10:47 Kommer nok etter hvert😉 Litt travle dager bare😅
Skjønner den, men det er jo trossalt 1-2 måneder til sensurfrist uansett, så er ikke noe hastverk akkurat :lol:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

LektorNilsen skrev: 20/11-2021 09:10
Aleks855 skrev: 20/11-2021 07:06 Jeg er ikke så stødig på denne økonomimatematikken, så det er et par spørsmål som er oppe i lufta for min del.

For eksempel på oppgave 7 del 2. Det er en kolonne for "Renter og termingebyr" her. Jeg hadde forventet at formelen for disse cellene er TERMINBELØP - AVDRAG + TERMINGEBYR. Men fra verdiene vi ser i oppgaven, så er det bare TERMINBELØP - AVDRAG.

På samme oppgave så er det også uklart for meg hvor mye som kan fylles inn med formler. Fordi jeg ikke har en lånerente å gå etter, så er det to kolonner som må fylles manuelt.

Bilde

Dersom jeg hadde visst hva lånerenten var, så hadde jeg ikke trengt å fylle inn avdragene manuelt. Men igjen, jeg er ikke stødig på denne økonomimatten, så det er fullt mulig at jeg overser noe.
Har ikke sett så nøye på oppgaven (ennå), men kan svare på det du stusser på knyttet til renter og gebyrer. Terminbeløpet er den summen man helt konkret betaler til banken hver termin, så dette beløpet inkluderer avdrag, renter og gebyrer. Når man da trekker avdraget fra terminbeløpet, vil resten altså være renter og gebyr☺️
Ja, men det er det jeg stusser på, fordi termingebyret er ikke inkludert under "Renter og termingebyr".

For å få de verdiene som er i bildet i oppgaven, så må man spesifikt ekskludere termingebyret for å få samme verdier, selv om tittelen insinuerer at det burde vært med.
Bilde
Svar