Eksamen 1P H21 K06

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven som pdf:
EVH-2021MAT1011____F01S.pdf
(4.54 MiB) Lastet ned 18659 ganger
hasish
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/04-2021 01:52

Det jeg fikk på Del 1:
oppgave1) 25 elever

oppgave2) Påstanden stemmer. 112,5>112,2

oppgave3) 28 mm

oppgave4) Påstand 1,3 og 4 er sann og påstand 2 er usann

oppgave5) Nei, diameteren blir 19dm, altså platen er for stor

oppgave6)
a) 4 cm
b) 2cm, 8cm og 4 cm

oppgave7)
a) f(x) = -2x+3 & g(x) = 1/2x-2
b) arealet er 2,5.

Oppgave 8)
a) 1/144
b) Påstanden stemmer, 1/72
c) 15/144 > 10% Påstanden stemmer


Del 2:
oppgave2) 560000 kr

oppgave3)
a) pytagoras 5-12-13 trekant
b) 1920 cm^2
c) 1008 cm^2 (med toppen) eller 808 cm^2 (uten toppen)

Oppgave 4)
b) 1/6 = 16.7%

Oppgave 5)
c) 2.4 cm


Det var mye økonomi og excel på eksamen.
bjorntorelodding
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 07/10-2021 11:01

Del1
1. 25 elever
2. ja, jeg regnet meg frem til 499xxx og det tok litt tid og hjerneceller, så siden reallønnen i 2015 var 500000, hadde hun rett i at hun hadde lavere kjøpekraft iår.
3. 28mm
4. 1ja, 2nei, 3,ja, 4,nei
5. Diameter vindu = 20. platas diameter er 19 så den går igjennom
6 h=4, b=1, L=16
7 f(x)=3-2x og g(x)=(1/2)x-2
b=5/4
8a 1/144
b 1/72 ja, hun har rett,
c 1/5 = 12,5%

Del2
1b: 20
c salget stiger i gjennomsnitt 594 pr uke
2 Nominell lønn = 560 000
3a 12
b1920cm^3
809cm^2 (Ser ikke ut som boksen den har noen topp)
4 1/6 = 16.67%
5c (tiden gikk ut :-( og jeg så at svaret ble feil, men fikk ikke tid til å finne feilen.
6b&c
Verdifall i kroner Nypris 390000
År Verdifall Verdifall fra bilen var ny Restverdi
1 20 % kr 78 000 20 % kr 78 000 kr 312 000
2 14 % kr 43 680 31 % kr 121 680 kr 268 320
3 13 % kr 34 882 40 % kr 156 562 kr 233 438
4 12 % kr 28 013 47 % kr 184 574 kr 205 426
5 11 % kr 22 597 53 % kr 207 171 kr 182 829
6 10 % kr 18 283 58 % kr 225 454 kr 164 546

7a (annuitet)
b 360 (står termingebyr er 30, og over et år er dette 360)
c 1.01% regnet ut på følgende måte: ((terminbeløp -30 ) x 12 )- (llånebeløp - restlån etter et år)
så skrev jeg lånebeløp x = regnestykket ovenfor og fikk x= 0,010089 eller noe sånt (Kladden er bare kaos)

8
Lønn Ine februar 2021
Ordinær timelønn Overtidssats Overtidssats
kr 260,00 40 % 50 %

uke 5 uke 6 uke 7 uke 8
Antall timer totalt 39 42 45 38
Antall timer overtid 1,5 4,5 7,5 0,5
Ordinær lønn kr 10 140,00 kr 10 920,00 kr 11 700,00 kr 9 880,00 formel i B9 (verdi 156) =IF(B6>37,5;IF(B6<40;$B$3*B7*$A$3;$C$3*B7*$A$3))
Lønn for overtid 156 585 975 52 (Dette er kun overtidstillegget og timelønn er bakt inn i ordinær lønn)
Brutto månedslønn kr 44 408,00 =SUM(B8:E9)
-pensjonsinnskudd kr 888,16 =B10*0,02
Grunnlag skattetrekk kr 43 519,84 (B12)
Skattetrekk kr 13 884,00 =LOOKUP(ROUNDDOWN(B12;-2);A17:B26) (finn.rad er mye bedre, men jeg fant ikke ut hva det het på engelsk)
Netto månedslønn kr 29 635,84

Tabelltrekk (a17-B26)
43000 13687
43100 13726
43200 13766
43300 13805
43400 13845
43500 13884
43600 13924
43700 13963
43800 14003
43900 14042

Det irriterer meg at jeg ikke hadde 5-10 minutter til for å løse oppgave 5c, for det var endel oppgaver jeg brukte endel tid på. Det ble iallefall ikke tid til å gå tur med eksamensvaktene :D For min del raste tiden av gårde på å klippe ut og lime inn i mspaint for å få bort unødvendig innhold for så å lime ting inn i word. Det ble ingen tid til å kvalitetssikre noen ting.
Digger matte og lærer det ganske greit, men trenger å øve endel
1P eksamen 16.11.2021 som privatist
2P eksamen 24.11.2021 som privatist
R1 og Kjemi1 høst 2021 via voksenopplæring, samt R2, Fysikk1 og kjemi1 2022 via voksenopplæring
hasish
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/04-2021 01:52

NOEN SOM HAR LØSNINGSFORSLAG?
Realfagsnørd
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/11-2021 19:51

bjorntorelodding skrev: 16/11-2021 18:27 Del1
1. 25 elever
2. ja, jeg regnet meg frem til 499xxx og det tok litt tid og hjerneceller, så siden reallønnen i 2015 var 500000, hadde hun rett i at hun hadde lavere kjøpekraft iår.
3. 28mm
4. 1ja, 2nei, 3,ja, 4,nei
5. Diameter vindu = 20. platas diameter er 19 så den går igjennom
6 h=4, b=1, L=16
7 f(x)=3-2x og g(x)=(1/2)x-2
b=5/4
8a 1/144
b 1/72 ja, hun har rett,
c 1/5 = 12,5%

Del2
1b: 20
c salget stiger i gjennomsnitt 594 pr uke
2 Nominell lønn = 560 000
3a 12
b1920cm^3
809cm^2 (Ser ikke ut som boksen den har noen topp)
4 1/6 = 16.67%
5c (tiden gikk ut :-( og jeg så at svaret ble feil, men fikk ikke tid til å finne feilen.
6b&c
Verdifall i kroner Nypris 390000
År Verdifall Verdifall fra bilen var ny Restverdi
1 20 % kr 78 000 20 % kr 78 000 kr 312 000
2 14 % kr 43 680 31 % kr 121 680 kr 268 320
3 13 % kr 34 882 40 % kr 156 562 kr 233 438
4 12 % kr 28 013 47 % kr 184 574 kr 205 426
5 11 % kr 22 597 53 % kr 207 171 kr 182 829
6 10 % kr 18 283 58 % kr 225 454 kr 164 546

7a (annuitet)
b 360 (står termingebyr er 30, og over et år er dette 360)
c 1.01% regnet ut på følgende måte: ((terminbeløp -30 ) x 12 )- (llånebeløp - restlån etter et år)
så skrev jeg lånebeløp x = regnestykket ovenfor og fikk x= 0,010089 eller noe sånt (Kladden er bare kaos)

8
Lønn Ine februar 2021
Ordinær timelønn Overtidssats Overtidssats
kr 260,00 40 % 50 %

uke 5 uke 6 uke 7 uke 8
Antall timer totalt 39 42 45 38
Antall timer overtid 1,5 4,5 7,5 0,5
Ordinær lønn kr 10 140,00 kr 10 920,00 kr 11 700,00 kr 9 880,00 formel i B9 (verdi 156) =IF(B6>37,5;IF(B6<40;$B$3*B7*$A$3;$C$3*B7*$A$3))
Lønn for overtid 156 585 975 52 (Dette er kun overtidstillegget og timelønn er bakt inn i ordinær lønn)
Brutto månedslønn kr 44 408,00 =SUM(B8:E9)
-pensjonsinnskudd kr 888,16 =B10*0,02
Grunnlag skattetrekk kr 43 519,84 (B12)
Skattetrekk kr 13 884,00 =LOOKUP(ROUNDDOWN(B12;-2);A17:B26) (finn.rad er mye bedre, men jeg fant ikke ut hva det het på engelsk)
Netto månedslønn kr 29 635,84

Tabelltrekk (a17-B26)
43000 13687
43100 13726
43200 13766
43300 13805
43400 13845
43500 13884
43600 13924
43700 13963
43800 14003
43900 14042

Det irriterer meg at jeg ikke hadde 5-10 minutter til for å løse oppgave 5c, for det var endel oppgaver jeg brukte endel tid på. Det ble iallefall ikke tid til å gå tur med eksamensvaktene :D For min del raste tiden av gårde på å klippe ut og lime inn i mspaint for å få bort unødvendig innhold for så å lime ting inn i word. Det ble ingen tid til å kvalitetssikre noen ting.
Hvordan kom du fram til svaret på oppgave 4 b) Del 2? (Sannsynlighetsoppgaven)
bjorntorelodding
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 07/10-2021 11:01

Realfagsnørd skrev: 16/11-2021 19:54 Hvordan kom du fram til svaret på oppgave 4 b) Del 2? (Sannsynlighetsoppgaven)
20/120 = 1/6
120 elever i klassen, og når man summerer alle tallene i vennediagrammet så fikk jeg 100, så 20 deltar ikke på noen av de 3 aktivitetene. Dette var også en oppgave som jeg brukte litt tid på, men når jeg så oppgave b, så skjønte jeg greia med engang :-)
Digger matte og lærer det ganske greit, men trenger å øve endel
1P eksamen 16.11.2021 som privatist
2P eksamen 24.11.2021 som privatist
R1 og Kjemi1 høst 2021 via voksenopplæring, samt R2, Fysikk1 og kjemi1 2022 via voksenopplæring
Realfagsnørd
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/11-2021 19:51

bjorntorelodding skrev: 16/11-2021 20:01
Realfagsnørd skrev: 16/11-2021 19:54 Hvordan kom du fram til svaret på oppgave 4 b) Del 2? (Sannsynlighetsoppgaven)
20/120 = 1/6
120 elever i klassen, og når man summerer alle tallene i vennediagrammet så fikk jeg 100, så 20 deltar ikke på noen av de 3 aktivitetene. Dette var også en oppgave som jeg brukte litt tid på, men når jeg så oppgave b, så skjønte jeg greia med engang :-)
Jaaa, selvfølgelig! Takk for svar :-)
Mattebruker19
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 17/11-2021 13:02

bjorntorelodding skrev: 16/11-2021 18:27 Del1
1. 25 elever
2. ja, jeg regnet meg frem til 499xxx og det tok litt tid og hjerneceller, så siden reallønnen i 2015 var 500000, hadde hun rett i at hun hadde lavere kjøpekraft iår.
3. 28mm
4. 1ja, 2nei, 3,ja, 4,nei
5. Diameter vindu = 20. platas diameter er 19 så den går igjennom
6 h=4, b=1, L=16
7 f(x)=3-2x og g(x)=(1/2)x-2
b=5/4
8a 1/144
b 1/72 ja, hun har rett,
c 1/5 = 12,5%

Del2
1b: 20
c salget stiger i gjennomsnitt 594 pr uke
2 Nominell lønn = 560 000
3a 12
b1920cm^3
809cm^2 (Ser ikke ut som boksen den har noen topp)
4 1/6 = 16.67%
5c (tiden gikk ut :-( og jeg så at svaret ble feil, men fikk ikke tid til å finne feilen.
6b&c
Verdifall i kroner Nypris 390000
År Verdifall Verdifall fra bilen var ny Restverdi
1 20 % kr 78 000 20 % kr 78 000 kr 312 000
2 14 % kr 43 680 31 % kr 121 680 kr 268 320
3 13 % kr 34 882 40 % kr 156 562 kr 233 438
4 12 % kr 28 013 47 % kr 184 574 kr 205 426
5 11 % kr 22 597 53 % kr 207 171 kr 182 829
6 10 % kr 18 283 58 % kr 225 454 kr 164 546

7a (annuitet)
b 360 (står termingebyr er 30, og over et år er dette 360)
c 1.01% regnet ut på følgende måte: ((terminbeløp -30 ) x 12 )- (llånebeløp - restlån etter et år)
så skrev jeg lånebeløp x = regnestykket ovenfor og fikk x= 0,010089 eller noe sånt (Kladden er bare kaos)

8
Lønn Ine februar 2021
Ordinær timelønn Overtidssats Overtidssats
kr 260,00 40 % 50 %

uke 5 uke 6 uke 7 uke 8
Antall timer totalt 39 42 45 38
Antall timer overtid 1,5 4,5 7,5 0,5
Ordinær lønn kr 10 140,00 kr 10 920,00 kr 11 700,00 kr 9 880,00 formel i B9 (verdi 156) =IF(B6>37,5;IF(B6<40;$B$3*B7*$A$3;$C$3*B7*$A$3))
Lønn for overtid 156 585 975 52 (Dette er kun overtidstillegget og timelønn er bakt inn i ordinær lønn)
Brutto månedslønn kr 44 408,00 =SUM(B8:E9)
-pensjonsinnskudd kr 888,16 =B10*0,02
Grunnlag skattetrekk kr 43 519,84 (B12)
Skattetrekk kr 13 884,00 =LOOKUP(ROUNDDOWN(B12;-2);A17:B26) (finn.rad er mye bedre, men jeg fant ikke ut hva det het på engelsk)
Netto månedslønn kr 29 635,84

Tabelltrekk (a17-B26)
43000 13687
43100 13726
43200 13766
43300 13805
43400 13845
43500 13884
43600 13924
43700 13963
43800 14003
43900 14042

Det irriterer meg at jeg ikke hadde 5-10 minutter til for å løse oppgave 5c, for det var endel oppgaver jeg brukte endel tid på. Det ble iallefall ikke tid til å gå tur med eksamensvaktene :D For min del raste tiden av gårde på å klippe ut og lime inn i mspaint for å få bort unødvendig innhold for så å lime ting inn i word. Det ble ingen tid til å kvalitetssikre noen ting.
Spørsmål!
Oppgave 4 ,del 1)
Er alternativ 1 også riktig?
«vil beløpet HVER elev betaler, alltid være omvendt proporsjonalt med antall elever»
Leste den setningen om igjen og om igjen haha. Men er det omvendt proporsjonalt ved hver elev? Trodde det kun var hvis x dobles så halveres y feks. Så det er jo en omvendt proporsjonal graf, men hang meg så opp i setningen med «hver elev».
For det er omvendt proporsjonalt med 1,2 og 4 elever- men er det hvis 3 deltar også?
Håper ikke det er et dumt spørsmål! Er ikke noe mattegeni😅 Kan hende jeg har overtenkt oppgaven helt. Hadde tenkt til å sette opp den også..
Har bare regnet meg frem til at jeg har 43p hvis alternativ 1 er riktig, men hvis kun alternativ 3 er riktig blir det 45.. Så ble liksom skillet fra karakter 4-5.
Syntes generelt at noen av oppgavene sto litt dårlig forklart eller var litt for «åpen», var det bare meg?
Siste oppgave 8 del 2 skjønte jeg ikke om tabelltrekket var en del av fagforeningstrekk og pensjon, eller om man skulle legge det til. Så skrev begge løsninger i svaret mitt🤯
Syntes også oppgave 3 (del 2) var vanskelig å vite om det var en topp eller ikke. Så endte også opp med å oppgi to svar- både med topp og uten.
Igjen, jeg er ikke noe særlig god i matte.
Men hva syntes folk om oppgavene og vanskelighetsgrad/tid?
Jeg syntes alle oppgavene var forståelig, men tiden fløy virkelig avgårde. Jeg skrev i et kjør fra start til slutt, rakk å gå en rask tur på do og kaste i meg en liten kjeksbit løpet av hele dagen. Så syntes det var irriterende at jeg vet jeg hadde fått til oppgavene men tiden strakk ikke til.
Den ene oppgaven på del 2 rakk jeg ikke engang.. fikk ikke dobbeltsjekket noe heller.
hasish
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/04-2021 01:52

Helt enig! Oppgavene Var dårlig forklart, lurte på det samme med topp eller ikke topp på figur. Så bare oppga 2 svar. Samme gjelder siste oppgave8 på del 2 med skattetrekket. Og det var knapp tid. Siden måtte forklare ordentlig på eksamen, brukte en del tid på å forklare de oppgavene med påstander f.eks.
bjorntorelodding
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 07/10-2021 11:01

Mattebruker19 skrev: 17/11-2021 13:28
Spørsmål!
Oppgave 4 ,del 1)
Er alternativ 1 også riktig?
«vil beløpet HVER elev betaler, alltid være omvendt proporsjonalt med antall elever»
Leste den setningen om igjen og om igjen haha. Men er det omvendt proporsjonalt ved hver elev? Trodde det kun var hvis x dobles så halveres y feks. Så det er jo en omvendt proporsjonal graf, men hang meg så opp i setningen med «hver elev».
For det er omvendt proporsjonalt med 1,2 og 4 elever- men er det hvis 3 deltar også?
Håper ikke det er et dumt spørsmål! Er ikke noe mattegeni😅 Kan hende jeg har overtenkt oppgaven helt. Hadde tenkt til å sette opp den også..
Har bare regnet meg frem til at jeg har 43p hvis alternativ 1 er riktig, men hvis kun alternativ 3 er riktig blir det 45.. Så ble liksom skillet fra karakter 4-5.
Syntes generelt at noen av oppgavene sto litt dårlig forklart eller var litt for «åpen», var det bare meg?
Siste oppgave 8 del 2 skjønte jeg ikke om tabelltrekket var en del av fagforeningstrekk og pensjon, eller om man skulle legge det til. Så skrev begge løsninger i svaret mitt🤯
Syntes også oppgave 3 (del 2) var vanskelig å vite om det var en topp eller ikke. Så endte også opp med å oppgi to svar- både med topp og uten.
Igjen, jeg er ikke noe særlig god i matte.
Men hva syntes folk om oppgavene og vanskelighetsgrad/tid?
Jeg syntes alle oppgavene var forståelig, men tiden fløy virkelig avgårde. Jeg skrev i et kjør fra start til slutt, rakk å gå en rask tur på do og kaste i meg en liten kjeksbit løpet av hele dagen. Så syntes det var irriterende at jeg vet jeg hadde fått til oppgavene men tiden strakk ikke til.
Den ene oppgaven på del 2 rakk jeg ikke engang.. fikk ikke dobbeltsjekket noe heller.
[/quote]

Ja, mener det er riktig, men du kan f.eks doble fra 3 til 6 eller fra 1,5 til 3 (Hvis en elev er med 50% f.eks)
Neida, er ikke dumt spørsmål. Jeg har selv nettopp lært meg hva det betyr og jeg er ikke skråsikker.
Når det gjelder del2, oppg. 3 så kan man alltids ta forutsetninger, f.eks "Jeg forutsetter at boksen ikke har lokk og er åpen på toppen fordi det ser slik ut på bildet".
Man beregner ikke skatt av fagforreningskontigent og pensjonssinnskudd, så du må alltid trekke dette av brutto lønn før du får trekkgrunnlag for å beregne skatt.
Synes kanskje den siste oppgaven var litt åpen da man skulle fullføre arket og litt klønette satt opp.
Tiden ble knapp for min del, men jeg brukte litt tid på Exceloppgavene (Det var mye å lese gjennom og jeg måtte lese flere ganger for å skjønne hva de mente) så sparte jeg oppgave 4a + b 5c til slutt, fordi jeg strevde med dem. Jeg har ikke hørt om vennediagram og jeg fikk det ikke til å gå opp, men da jeg skulle prøve meg på oppgave 4 b, så skjønte jeg hva som var feil i 4a, så hadde jeg 5 minutter på oppgave 5c, og jeg ble stressa og rakk ikke å finne noen god løsning på den. Det irriterer meg veldig og det går tid på litt diverse ting som å fylle ut ark med all info.
Digger matte og lærer det ganske greit, men trenger å øve endel
1P eksamen 16.11.2021 som privatist
2P eksamen 24.11.2021 som privatist
R1 og Kjemi1 høst 2021 via voksenopplæring, samt R2, Fysikk1 og kjemi1 2022 via voksenopplæring
MathWeis
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2021 00:14

Er ekstremt oppgitt ettersom jeg klarte å tilføye 5 for mye på den ene delen av venndiagrammet, slik at hele oppgaven gikk rett vest. At den oppgaven kan koste meg toppkarakter er skikkelig frustrerende..
Noen som kan lage løsningsforslag, vær så snill?:)
hasish
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/04-2021 01:52

MathWeis skrev: 18/11-2021 00:27 Er ekstremt oppgitt ettersom jeg klarte å tilføye 5 for mye på den ene delen av venndiagrammet, slik at hele oppgaven gikk rett vest. At den oppgaven kan koste meg toppkarakter er skikkelig frustrerende..
Noen som kan lage løsningsforslag, vær så snill?:)
Greide du de andre oppgavene?
hasish
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/04-2021 01:52

Epost til: post@udir.no
Angående matematikk 1P - MAT1011 eksamen
-lite tid i forhold til hvor tidkrevende noen av oppgavene var, særlig del 2. (snakke med noen vennene som tok eksamen de følte det samme)
- De fleste oppgave krevde høy kompetanse i faget.
- Det var mange oppgaver i excel i motsetning til de andre årene og de tok mye lengre tid.
- Mange av oppgavene var dårlig forklart, slik som oppgave 8 på del 2 og oppgaven om overflateareal. Det var rom for tolkning om man skulle ta med toppen også eller ikke.
- Betydeligere krevende og vankelige eksamen enn de forrige 5-6 årene.
- Siste sjans å ta denne eksamensformen
Jeg klager også synes det er så urettferdig særlig de som trenger å bestå. Heldigvis så har jeg en god nok karakter i faget. Men føler synd for de andre også og i tillegg er dette siste gang vi kan ta denne eksamen. Har sendt klage til UDIR. Dersom mange sender mail til de, så kan det være de tar det til etterretning. Kanskje poenggrensene blir senket noe.
potet_johanne
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 18/11-2021 21:09

hasish skrev: 18/11-2021 18:13 Epost til: post@udir.no
Angående matematikk 1P - MAT1011 eksamen
-lite tid i forhold til hvor tidkrevende noen av oppgavene var, særlig del 2. (snakke med noen vennene som tok eksamen de følte det samme)
- De fleste oppgave krevde høy kompetanse i faget.
- Det var mange oppgaver i excel i motsetning til de andre årene og de tok mye lengre tid.
- Mange av oppgavene var dårlig forklart, slik som oppgave 8 på del 2 og oppgaven om overflateareal. Det var rom for tolkning om man skulle ta med toppen også eller ikke.
- Betydeligere krevende og vankelige eksamen enn de forrige 5-6 årene.
- Siste sjans å ta denne eksamensformen
Jeg klager også synes det er så urettferdig særlig de som trenger å bestå. Heldigvis så har jeg en god nok karakter i faget. Men føler synd for de andre også og i tillegg er dette siste gang vi kan ta denne eksamen. Har sendt klage til UDIR. Dersom mange sender mail til de, så kan det være de tar det til etterretning. Kanskje poenggrensene blir senket noe.

Jeg sendte inn en ail tiddligere idag og spurte hvor jeg kunne klage, og la ved grunnene mine til å klage. Jeg HÅPER jeg består. Jeg har gjort mye av gamle eksamensoppgaver, og fått rundt 5-6 karakterer på disse når jeg har levert tilbake til lærere, men jeg syntes denne var så vanskelig at jeg er redd for å ikke bestå nå. Var mange av oppgavene jeg ikke rakk og komme til, og følte de lnsket å lage en ny "twist" på alle typer oppgaver. Istedenfor en "standard formlikehtsoppgave" så kjører vi en twist, det vil vi jo ikke forvente. Og til og med den siste excel oppgaven har jeg normalt sett syntes vært grei, men på denne eksamen fikk jeg det virkelig ikke til å fungere. Den ble så dårlig at jeg ikke vet om jeg vil få noe poeng for den..

Når jeg kom hjem ble jeg så lei meg fordi jeg fant ut av 2 ting.

1. Udir hadde i forkant av eksamen til de med ny plan (tror til lærere, som så kunne informere elever, hvertfall det de gjorde her), sagt at "det blir ikke noen oppgaver med python. I tillegg til dette så hadde de en så ennkel eksamen i forhold til oss! De slapp unna en stor ting, og jeg prøvde meg på deres del 1 oppgave, og jeg var ferdig etter 1 time. Mens MAT1011 jeg hadde nå rakk jeg ikke gjøre ferdig. De hadde 14 oppgaver, LETTERE. Vi hadde 16 oppgaver, VANSKLIGERE.

2. Vi hadde 4 oppgaver som var kliss like som 1T. Eneste var vel at på en oppgave fjernet de 1 spørsmål, og fjernet da 2 poeng samtidig.

Jeg er så lei og sur. Det kommer ikke for meg til å hjelpe så mye om de setter grensa lavere for å få topp karakter når jeg ikke rakk å fullføre engang. Så jeg får jo selvfølgelig ingen poeng for noe jeg ikke skrev noe som helst på.

Jeg skal ha 2P eksamen neste uke og er så redd for at det samme skal skje. For på 2p ligger jeg i litt lavere nivå, og dersom det samme skjer blir det vel stryk..

Jeg vet ikke med dere, men hos meg så var det kun en person som dro før tiden var ute, alle andre skrev til klokken var 14.
wear
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/01-2021 12:31

Er trist å melde, men jeg blir nesten "glad" når jeg leser at dette ikke bare gjaldt meg... Eller kanskje lettet er et bedre ord.

Jeg skjønner ikke hva som skjedde. Jeg har tatt alle eksamensoppgaver 6 år tilbake (på tid) og fått så og si alt korrekt på hver eksamen.
Jeg gikk inn i eksamenslokalet og var nervøs for å ikke få toppkarakter - og gikk ut igjen og var nervøs for om jeg sto i det hele tatt.

Jeg skjønner virkelig ikke hva som skjedde. Jeg fikk ikke tid til alle oppgavene, og hadde minst to oppgaver i hver del som forble så og si ubesvarte.

potet_johanne skrev: 18/11-2021 21:19
hasish skrev: 18/11-2021 18:13 Epost til: post@udir.no
Angående matematikk 1P - MAT1011 eksamen
-lite tid i forhold til hvor tidkrevende noen av oppgavene var, særlig del 2. (snakke med noen vennene som tok eksamen de følte det samme)
- De fleste oppgave krevde høy kompetanse i faget.
- Det var mange oppgaver i excel i motsetning til de andre årene og de tok mye lengre tid.
- Mange av oppgavene var dårlig forklart, slik som oppgave 8 på del 2 og oppgaven om overflateareal. Det var rom for tolkning om man skulle ta med toppen også eller ikke.
- Betydeligere krevende og vankelige eksamen enn de forrige 5-6 årene.
- Siste sjans å ta denne eksamensformen
Jeg klager også synes det er så urettferdig særlig de som trenger å bestå. Heldigvis så har jeg en god nok karakter i faget. Men føler synd for de andre også og i tillegg er dette siste gang vi kan ta denne eksamen. Har sendt klage til UDIR. Dersom mange sender mail til de, så kan det være de tar det til etterretning. Kanskje poenggrensene blir senket noe.

Jeg sendte inn en ail tiddligere idag og spurte hvor jeg kunne klage, og la ved grunnene mine til å klage. Jeg HÅPER jeg består. Jeg har gjort mye av gamle eksamensoppgaver, og fått rundt 5-6 karakterer på disse når jeg har levert tilbake til lærere, men jeg syntes denne var så vanskelig at jeg er redd for å ikke bestå nå. Var mange av oppgavene jeg ikke rakk og komme til, og følte de lnsket å lage en ny "twist" på alle typer oppgaver. Istedenfor en "standard formlikehtsoppgave" så kjører vi en twist, det vil vi jo ikke forvente. Og til og med den siste excel oppgaven har jeg normalt sett syntes vært grei, men på denne eksamen fikk jeg det virkelig ikke til å fungere. Den ble så dårlig at jeg ikke vet om jeg vil få noe poeng for den..

Når jeg kom hjem ble jeg så lei meg fordi jeg fant ut av 2 ting.

1. Udir hadde i forkant av eksamen til de med ny plan (tror til lærere, som så kunne informere elever, hvertfall det de gjorde her), sagt at "det blir ikke noen oppgaver med python. I tillegg til dette så hadde de en så ennkel eksamen i forhold til oss! De slapp unna en stor ting, og jeg prøvde meg på deres del 1 oppgave, og jeg var ferdig etter 1 time. Mens MAT1011 jeg hadde nå rakk jeg ikke gjøre ferdig. De hadde 14 oppgaver, LETTERE. Vi hadde 16 oppgaver, VANSKLIGERE.

2. Vi hadde 4 oppgaver som var kliss like som 1T. Eneste var vel at på en oppgave fjernet de 1 spørsmål, og fjernet da 2 poeng samtidig.

Jeg er så lei og sur. Det kommer ikke for meg til å hjelpe så mye om de setter grensa lavere for å få topp karakter når jeg ikke rakk å fullføre engang. Så jeg får jo selvfølgelig ingen poeng for noe jeg ikke skrev noe som helst på.

Jeg skal ha 2P eksamen neste uke og er så redd for at det samme skal skje. For på 2p ligger jeg i litt lavere nivå, og dersom det samme skjer blir det vel stryk..

Jeg vet ikke med dere, men hos meg så var det kun en person som dro før tiden var ute, alle andre skrev til klokken var 14.
Svar