R2 etter S1+S2, manglende kunnskap?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Prince
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/11-2021 15:47

Hei, skal ta opp R2 etter å ha tatt S1 og S2. Merker at i Sinus R1 så har man 4 kapitler som ikke blir gått igjennom i S-fagene. Dette er geometri,vektorer, vektorregning og vektorer og kurver. Trenger jeg gå gjennom alle disse kapitlene for å være forberedt til R2, eller kan jeg droppe eksempelvis geometri?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, den klassiske geometrien (konstruksjon med passer, ulike beregninger på formlikhet, Tales' setning osv.) kan du nok fint droppe, men geometrien som er knyttet til vektorregning er det svært viktig at du jobber med. I tillegg er det en fordel at du har sett på sirkellikningen, som muligens også står i geometrikapitlet til Sinus. Men som nevnt, alt som går på vektorregning er det helt sentralt at du er kjent med før R2.
Prince
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/11-2021 15:47

SveinR skrev: 02/01-2022 21:36 Hei, den klassiske geometrien (konstruksjon med passer, ulike beregninger på formlikhet, Tales' setning osv.) kan du nok fint droppe, men geometrien som er knyttet til vektorregning er det svært viktig at du jobber med. I tillegg er det en fordel at du har sett på sirkellikningen, som muligens også står i geometrikapitlet til Sinus. Men som nevnt, alt som går på vektorregning er det helt sentralt at du er kjent med før R2.
Okei, ser ut til at jeg har 3 kapitler å gå gjennom da. Sirkellikningen går forresten under kapitlet ''vektorer og kurver''. Takk for svar!
Svar