Feil i Python-kode i læreboka?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
HB_20
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 09/04-2020 12:32

Hei!

Jeg ser på en kode fra læreboka mi Mønster (R1), hvor jeg skal forklare følgende kode:

Bilde

Jeg får følgende resultat når jeg kjører koden:

Bilde

Jeg lurer på om det er noe feil med koden. Slik jeg tolker det, skal x starte med 0 og slutte med 3, men når jeg kjører koden får jeg at x starter på 0 og slutter på 8. I tillegg tolker jeg det slik at stegene mellom x-verdiene skal være 0, 0.1, 0.2, 0.3 osv fram til 3, men på grafen jeg fikk at stegene er 0, 2, 4 osv...

Er koden feil, eller er det jeg som har tolket feil?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det du leser som 0, 2, 4, 6, 8 er bare akse-markeringer. Det er de blå og oransje kurvene som tegnes av det som foregår i løkka.

Den blå kurven representerer $y = f(x) = x^2$ og består av punktene $(0, 0), \ (0.1, \ 0.1^2), \ (0.2, \ 0.2^2) \ldots$ osv. Og vi ser at det øverste punktet der er $(3, 9)$. Altså gikk x opp til 3.

Den oransje kurven er den inverse funksjonen som de har tegna ved å bytte om "xverdier" og "yverdier" i nest siste linje.
Bilde
Svar