Enkel 2P oppgave - feiler i CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
armela
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/10-2022 13:20

Hei, jeg gjør åpenbart noe feil når jeg bruker Geogebra og CAS. Har lagt inn et enkelt funksjonsutrykk i mitt eksempel f(x)=150*1,05^x.
Får opp grafen i geogebra og alt er fryd og gammen inntil jeg skal bruke CAS. Trodde jeg da kunne åpne CAS og skrive f(20) trykke på knappen for "løs numerisk".. Men da får jeg svaret "NLøs: ?" Dersom jeg skrive f(20) i CAS og heller trykker enter får jeg en vill brøk..

Hva gjør jeg galt? Er det feil kommando eller er det en innstilling jeg må endre?
trenger mattehjelp.png
trenger mattehjelp.png (119.37 kiB) Vist 795 ganger
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, i det første eksemplet ditt har du trykket på knappen $x\approx$, som er for å løse en likning. Siden du ikke skriver inn en likning, men kun $f(20)$, forsøker den som default å løse likningen $f(20) = 0$. Og denne har ingen løsning, derfor får du et spørsmålstegn til svar.

I det andre eksemplet ditt trykker du korrekt på knappen $=$, som brukes for å regne ut et uttrykk. Og du får et svar - men som du sier, det blir en "vill brøk". Du kan gjøre to ting herfra: Det ene er å trykke på svaret du har fått, og så på knappen $\approx$ (altså nr. to fra venstre, ikke knappen $x\approx$!) Da gjør den om brøk-uttrykket til et desimaltall. Du kunne også valgt å trykke på denne knappen i førsteomgang, for å få svaret regnet ut som desimaltall.
armela
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/10-2022 13:20

En grunnleggende og enkel feil forstår jeg, men allikevel revolusjonerende for meg..(!) Takk for fyldig, beskrivende svar, SveinR! Ikke så lett dette nymotens greiene for en som har rundet 30 og er vant til matte på kalkulator.
Svar