FYSIKK - Elektriske felt(homogene)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
p4r4d0×@L
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 12/10-2022 13:34
Sted: Tønsberg

Dersom det ikke virker andre krefter enn den elektriske kraften(Fe) på en ladd partikkel i et homogent elektrisk felt, må farten i x-retning være konstant.

Kan noen forklare meg hvorfor farten i x-retning må være konstant når det ikke virker krefter i x-retningen?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hva blir akselerasjonen i $x$-retning hvis det ikke virker noen krefter i $x$-retningen?
p4r4d0×@L
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 12/10-2022 13:34
Sted: Tønsberg

Takk for svar og at du brukte av tiden din for å hjelpe meg:)

a=0?

Men jeg har en oppgave foran meg der jeg bl.a. skal svare på hvorfor elektronet har større fart på vei ut av feltet(elektrisk homogent) enn på vei inn i feltet?

Hvis påstanden lyder at farten i x-retning må være konstant dersom det ikke virker noen andre krefter enn den elektriske kraften på partikkelen i denne retningen, hvordan kan jeg da i det hele tatt forklare fartsendringen som oppgaven etterspør? Påstanden presiserer jo at farten er konstant. At farten er konstant, betyr så vidt meg er bekjent, at farten er uforandelig, bestandig, ikke endrer seg..? Oppgaven er i mine øyne ugyldig og umulig å besvare fordi hva enn svaret måtte være, så blir det selvmotsigende og absurd ovenfor hva påstanden presiserer.

Her er oppgaven i sin helhet: (a og c har jeg greid uten problemer)


Et elektron kommer inn mellom to elektrisk ladde plater med farten 1.00 * 10^7 m/s parallelt med platene. Avstanden mellom platene er 2.00 cm, og platene er 10.0 cm lange

a) Hva må spenningen mellom platene være for at elektronet akkurat skal komme ut av det elektriske feltet uten å kollidere med platene? (Svar: U = 22.8 V)

b) Hvorfor har elektronene større fart på vei ut av feltet enn på vei inn i feltet?

c) Finn absoluttverdien av den farten elektronene har på vei ut av feltet? (Svar: 1.2 * 10^7)
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, bare hyggelig å kunne hjelpe litt :)

Husk at farten i $y$-retning kan endre seg, selv om farten i $x$-retning er konstant! Og hvis farten i $y$-retning da blir større, vil dermed den totale farten (også kalt banefarten) bli større.

I $y$-retning virker den elektriske kraften $F_E = qE$, og denne vil endre farten med en konstant akselerasjon i denne retningen. Kan du finne ut hva farten i $y$-retning er, før og etter elektronet har beveget seg gjennom feltet?
p4r4d0×@L
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 12/10-2022 13:34
Sted: Tønsberg

Takk igjen! God forklaring, og en jeg kan slå meg til ro med :P

Så svaret er ganske enkelt at; elektronene har større fart på vei ut av feltet enn på vei inn i feltet fordi de i tillegg får en fart i y-retning? (Uavhengig av om farten i x-retning er konstant eller ei).
Svar