Bruke andre programmeringsspråk på eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
cuthbert
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 03/09-2022 11:37

Hei!

Er det noe krav om å løse oppgavene på eksamen 1T eller R1 i Python? Det hadde ikke vært mitt førstevalg, hvis jeg kan velge fritt!

Ser at det kan bli litt vanskelig for sensor å vurdere kvaliteten på programmet, hvis han ikke kan programmeringsspråket selv, men om du har fått rett svar er vel programmet også riktig :)

Noen som vet?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Det står ingensteder i hverken læreplanen, vurderingsforskriftene eller eksamensveiledningene at det er krav om å bruke Python (eller GeoGebra, for den del!), så her kan du velge fritt ja. I programmeringsoppgavene vil det uansett være logikken i algoritmene som er viktig, ikke nøyaktig hvordan programmet er skrevet. Som vi ser fra eksempeloppgavene som har kommet ut, kan det riktignok dukke opp eksempelkode man skal tolke som er skrevet i Python. Men om man kan andre programmeringsspråk burde disse være rimelig greie å lese uansett.

Om du bruker et annet språk enn Python, vil jeg nok også anbefale at du skriver hvilket språk du har valgt, i tillegg til å legge ved programkoden.
cuthbert
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 03/09-2022 11:37

Takk for svar! Gir vel egentlig mening at et spesifikt språk eller program (som geogebra) ikke er nevnt. Læreplanen skal jo vare i mange år...
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

cuthbert skrev: 25/10-2022 09:38 Takk for svar! Gir vel egentlig mening at et spesifikt språk eller program (som geogebra) ikke er nevnt. Læreplanen skal jo vare i mange år...
Man bruker generelle begreper som "regneark", "graftegner" og "CAS" også fordi det ville vært feil å kreve ett spesifikt produkt, med tanke på at det er flere (konkurrerende) leverandører som leverer disse verktøyene. Hvis man f.eks. sa "Bruk Excel" ville man jo i praksis pålegge samtlige elever (og dermed også skoler) i Norge å kjøpe lisenser hos Microsoft, og det tror jeg ville stride mot regler knyttet til fri konkurranse, anbud også videre i det offentlige Norge. Akkurat GeoGebra har stått litt i en særstilling fordi det er et program som inneholder både regneark, graftegner og CAS, og i tillegg er gratis. Det er nok hovedårsaken til at GeoGebra på mange måter har hatt monopol.
Svar