Nå kan du bidra til en bedre verden ;) S1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MatematikkS1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/11-2022 12:33

Godt voksen dame har en konkret drøm. Men i veien for å komme inn på drømmestudiet er S1 matematikk. Nå trenger jeg deg og alle gode tips og råd.

Jeg har åpnet boken på førte side og begynt på den første oppgaven. Men allerede fra oppgave A - sliter jeg. Det må være regler som jeg ikke kan - siden svarene mine ikke stemmer med fasit. I en og samme ligning er det potenser og ligninger.

A) A2(potens) + 2a + 3 + a2(potens) - 3a - 1
B) 2x2(potens) + 2a + 3 + a2 - 3a - 1

Det første jeg lurer på er:
- Skal jeg tenke på fortegnet forand tallet? Og når gjelder den regelen. Generelt går jeg meg vill der.
- Hvorfor er fasiten 2a2 - a + 2 på den første oppgaven. Hvorfor står a alene?

Akkurat nå virker dette helt, fullkomment uoverkommelig. Så håper på mange gode tips. Skriv gjerne alle reglene du tror jeg kan ha nytte av når jeg løser lignende ligninger :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her har du uttrykk, ikke likninger. Grunnen til at jeg nevner dette, er ikke for å "pirke på" begrepsbruken, men fordi det er viktig å skille mellom begrepene "uttrykk" og "likning" når man skal jobbe med faget :)

I en likning har man to uttrykk som skal være like, og som derfor er plassert på hver sin side av et likhetstegn. Da har man litt mer "handlefrihet", fordi man kan forandre uttrykkene på hver side, og få dem enklere om man vil, så lenge endringene er de samme på hver side.

Når vi skal trekke sammen uttrykk, slik som de du beskriver, skal vi rett og slett samle sammen det som er "av samme type".
Vi ser nærmere på uttykket [tex]a^{2}+2a+3+a^{2}-3a-1[/tex]
Her har vi noen ledd som består av kun tall, mens andre består av potenser med a som grunntall. Da kan vi legge sammen ("telle opp") det som er av samme "type". For å være det jeg her kaller "samme type" må potensene ha samme grunntall og eksponent. Starter med å sortere, og så legger jeg sammen.

[tex]a^{2}+2a+3+a^{2}-3a-1=a^{2}+a^{2}+2a-3a+3-1=2a^{2}-a+2[/tex]

Håper dette var litt til hjelp nå i startfasen.
Det kan være lurt å sjekke ut læreverk i både 1P og 1T for å få på plass litt av de nødvendige "verktøyene" for å klare å jobbe skikkelig med S1.

Lykke til!
Svar