Komplett informasjon og perfekt nash likevekt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
julie1111
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 26/10-2021 20:51

Hei lurte på om noen kunne hjelpe meg litt å forstå da jeg synes dette med nasj likevekt er forvirrende.
En bilselger verdsetter en dårlig bil til 60.000 og en god bil til 150.000. En bilkjøper verdsetter en dårlig bil til 100.000 og en god bil til 180.000.

Hvis begge har all informasjon om bilen vil det være nash-likevekt med markedspris p = (60.000 - 100.000) for en dårlig bil og markedspris p= (150.000-180.000) for en fod bil. Har jeg forstått det riktig?

Så er problemet mitt at læreren sier at det er perfekt nash likevekt når p = 100.000 for en dårlig bil og p = 180.000 for en ny bil. Jeg skjønner intuitivt hvorfor hele overskuddet går Til selger men jeg sliter med å sette opp dette «spillet» på normalform eller utvidet form for å kunne resonnere meg frem til det.
For eksempel på utvidet form får jeg riktig når jeg setter selger først men feil hvis jeg setter kjøper først. Hvordan vet jeg hvem jeg skal sette først og hvordan viser jeg at Hele overskuddet går til selger?

Takk på forhånd
Svar