elektrokjemi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
stella04
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 08/05-2023 23:21

Føler meg så dum, men skjønner ikke disse oppgavene... har prøvd så mye. Kan noen hjelpe meg slik at jeg kan sammenligne svarene jeg har fått?

Hvitt tinn skal lages fra tinn(4) oksid ved reduksjon med karbon:
SnO2(s) + C(s) --> Sn(s) + CO2 (g)

a) Beregn endringen i entalpi og entropi for prosessen når H(SnO2) = -580,7 kj/mol og S(SnO2)=52,3J/(K*mol) ved 25 celsius, og vurder om prossesen er sponatn ved alle temp eller bare ved lave eller høye nok temperaturer

Skjønner ikke helt hvordan jeg kan regne det ut ettersom jeg ikke har noen tall på C og Sn...

b) tinnpest er en prosess der metallisk tinn omdannes til ikke-metallisk grått tinn ved lave temperatuer, fra hvilken temperatur og nedover skjer omdanningen av metallisk tinn til grått tinn spontant?
Må jeg her bruke likningen om gibbs energi, gjøre om på ligningen slik at jeg får et utrykk for T?
G=H-T*S


c) En hermetikkboks laget av stål (jern og karbon) ble belagt med et tynt lag av tinn ved hjelp av elektrolyse. I elektrolysen ble det brukt en tynn stålplate som den ene elektroden, mens den andre elektroden besto av tinn. Elektrodene var plassert i en 1,0 mol/L løsning av tinn.
En tinn(ii)sulfatløsning, SnSO4, elektrolyseres med e strømstyrke på 2 A i 4 timer. Regn ut hvor mange metallisk tinn som maksimalt vil kunne avsettes på stålplaten


d)Forklar om tannbelegget beskytter godt mot korrosjon
Svar