Eksamen 1T vår 2023

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven som pdf:
1T_V23.pdf
(2.98 MiB) Lastet ned 13963 ganger
Kaffe6
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2023 18:15

Hei, jeg har nettopp hatt eksamen i 1T og føler jeg forsto alle oppgavene bortsett fra oppgave 3 i del 2. Jeg prøvde flere ulike trigonometriske strategier for å prøve å finne arealet, men ingen av de funket. Den første jeg prøvde var å dele firkanten inn i to trekanter og så finne arealet av hver trekant og finne summen av arealene. Denne strategien funket ikke siden det var kun en vinkel som var oppgitt og man kunne bare finne arealet av ABC trekanten og ikke ACD trekanten. Den andre strategien jeg prøvde var å finne arealet av firkanten som om den skulle vært enten en rektangel, et parallellogram eller et trapes. Da brukte jeg AB som bredde og sin(75)*BC som høyde. Denne strategien funket heller ikke siden vi ikke har fått noen beskjed om at figuren er et trapes/parallellogram så vi må i så fall kunne bevise a noen av sidene er parallelle. Siden det sto at man skulle bestemme arealet kan man heller ikke finne et utrykk for arealet, men må ha et tall. Kunne noen gitt meg en forklaring på om det er noe feil med oppgaven eller om en mulig måte man kan løse den på?
stalegjelsten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 07/02-2018 15:36

Tidlig forslag til løsning. Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger (spesielt hvis du finner feil!)

Endret 2023-05-26 19:45: Endret på forklaring på del 1 oppg. 3.
Endret 2023-05-26 20:11: La til avsnitt på del 2 oppg. 6b angående koeffisient foran [tex]x^2[/tex]-leddet og terrassepunkter.
Endret 2023-05-27 14:03: La til alternativ løsning på oppg. 1 + ryddet i forklaringer del 1 oppg. 4+5 og del 2 oppgave 6b
Losningsforslag-1T-V23.pdf
(1.51 MiB) Lastet ned 233 ganger
Kaffe6 skrev: 26/05-2023 18:28 Hei, jeg har nettopp hatt eksamen i 1T og føler jeg forsto alle oppgavene bortsett fra oppgave 3 i del 2. Jeg prøvde flere ulike trigonometriske strategier for å prøve å finne arealet, men ingen av de funket. Den første jeg prøvde var å dele firkanten inn i to trekanter og så finne arealet av hver trekant og finne summen av arealene. Denne strategien funket ikke siden det var kun en vinkel som var oppgitt og man kunne bare finne arealet av ABC trekanten og ikke ACD trekanten. Den andre strategien jeg prøvde var å finne arealet av firkanten som om den skulle vært enten en rektangel, et parallellogram eller et trapes. Da brukte jeg AB som bredde og sin(75)*BC som høyde. Denne strategien funket heller ikke siden vi ikke har fått noen beskjed om at figuren er et trapes/parallellogram så vi må i så fall kunne bevise a noen av sidene er parallelle. Siden det sto at man skulle bestemme arealet kan man heller ikke finne et utrykk for arealet, men må ha et tall. Kunne noen gitt meg en forklaring på om det er noe feil med oppgaven eller om en mulig måte man kan løse den på?
Du kan bruke cosinussetningen på [tex]\triangle ACD[/tex], slik jeg har gjort i løsningsforslaget mitt, for å finne vinkler i [tex]\triangle ACD[/tex].
Sist redigert av stalegjelsten den 27/05-2023 14:05, redigert 1 gang totalt.
Kaffe6
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2023 18:15

Takk :D
4242
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 27/05-2023 10:20

ja, man måtte bruke at vi kjenner alle sidene i ACD, til å finne et uttrykk for cos u, og så regne ut cos u. deretter kan vi ta cos invers for å finne vinklen. deretter kan vi ta sin av vinkelen inn i arealsetningen og regne ut arealet, og legge sammen med ABC :D
knutix02
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 26/05-2021 23:22

Hei, ser ut som at jeg har alt riktig med unntak av programmeringsdelen som jeg ikke har fått øvd noe særlig på. Valgte å integrere funksjonen, men fikk jo ikke tilnærmingen med 6000 rektangler, så svaret mitt ble akkurat 20. Jeg får kanskje 1 poeng for å ha prøvd å skrive noe i python, og løste også a oppgaven ved å summere de seks firkantene. I oppgave 1a) klarte jeg å gange 0,77 med 31 istedenfor med 0,23 og endte derfor opp med 114 dager istedenfor 97. Er det likevel mulig å oppnå 6 hvis jeg antageligvis har 4 feil. Så sensorveiledningen satte tre feil som grense med stjerne. Betyr det at andre forhold kan påvirke helhetsvurdering?
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Halloen :D , Her er det mitt løsningsforslag til 1T v2023 LK 20. Si fra om eventuelle feil eller forslag til forbedring.
Vedlegg
IT_V2023_LK20_Løsningsforslag.pdf
(2.16 MiB) Lastet ned 815 ganger
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

knutix02 skrev: 27/05-2023 15:47 Hei, ser ut som at jeg har alt riktig med unntak av programmeringsdelen som jeg ikke har fått øvd noe særlig på. Valgte å integrere funksjonen, men fikk jo ikke tilnærmingen med 6000 rektangler, så svaret mitt ble akkurat 20. Jeg får kanskje 1 poeng for å ha prøvd å skrive noe i python, og løste også a oppgaven ved å summere de seks firkantene. I oppgave 1a) klarte jeg å gange 0,77 med 31 istedenfor med 0,23 og endte derfor opp med 114 dager istedenfor 97. Er det likevel mulig å oppnå 6 hvis jeg antageligvis har 4 feil. Så sensorveiledningen satte tre feil som grense med stjerne. Betyr det at andre forhold kan påvirke helhetsvurdering?
Send din besvarelse til meg så kan jeg titte på de oppgavene. Dersom du ønsker kopi av din besvarelse ved skriftlig eksamen, er den tilgjengelig på kandidat.udir.no dagen etter eksamen. Du logger inn med ID-porten eller med Feide-pålogging.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Svar