Sensor med dårlige holdninger - Et rettssikkerhetsproblem?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matsensjatsen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/06-2023 21:51

Jeg synes Udir, Statsforvalteren og andre relevante instanser bør lese kommentarene som er skrevet på Facebook-gruppen «matematikkdidaktikk». I denne gruppen er det flere hundre lærere som diskuterer matematikkfaget. Det har også pågått en rekke diskusjoner om eksamen i matematikk 1P og bedømmelsen av denne. Enkelte sensorer diskuterer oppgavens vanskelighetsgrad og hvor streng eller mild sensorveiledningen er.



En av sensorene skriver følgende om kravene i sensorveiledningen:



«Føler dette blir litt som å gi poeng til elever som klarer skrive navnet sitt med blokkbokstaver på en norskstil. Med stavekontroll. Nivået på hva vi krever for bestått blir latterlig lavt i de tilfellene. Hvis dette er det som må til for mange elever, bør de "gå om igjen", fremfor at vi dytter dem videre bare fordi de er født i det og det året.»


En annen kommentar på gruppa om kravene til bestått karakter er:

«At man banaliserer kravene for bestått dit at det ikke er noe matematisk relevant kompetanse igjen å vurdere.»

Videre er også følgende kommentert fra ulike sensorer:

«Av og til virker det som oppgavene blir laget for å imponere andre mattelærere...Enig i at det må være flere rett fram oppgaver ikke alltid med en vri eleven ikke har vært borti før»

«Årets erfaring med eksamen har vel på alle mulige vis vist at ydmykhet og lydhørhet ikke er udirs sterke sider. Men det er lov å håpe»

«Det er jo nærmest en hån mot elevene at de kan gå ut av eksamenslokalet og praktisk talt ikke ha gjort matte og likevel bestå på 15%.»

Tenk at disse er med på å bestemme hvilken karakter våre barn, barnebarn, søsken og venner skal få!
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Matsensjatsen skrev: 01/07-2023 00:15 Jeg synes Udir, Statsforvalteren og andre relevante instanser bør lese kommentarene som er skrevet på Facebook-gruppen «matematikkdidaktikk». I denne gruppen er det flere hundre lærere som diskuterer matematikkfaget. Det har også pågått en rekke diskusjoner om eksamen i matematikk 1P og bedømmelsen av denne. Enkelte sensorer diskuterer oppgavens vanskelighetsgrad og hvor streng eller mild sensorveiledningen er.



En av sensorene skriver følgende om kravene i sensorveiledningen:



«Føler dette blir litt som å gi poeng til elever som klarer skrive navnet sitt med blokkbokstaver på en norskstil. Med stavekontroll. Nivået på hva vi krever for bestått blir latterlig lavt i de tilfellene. Hvis dette er det som må til for mange elever, bør de "gå om igjen", fremfor at vi dytter dem videre bare fordi de er født i det og det året.»


En annen kommentar på gruppa om kravene til bestått karakter er:

«At man banaliserer kravene for bestått dit at det ikke er noe matematisk relevant kompetanse igjen å vurdere.»

Videre er også følgende kommentert fra ulike sensorer:

«Av og til virker det som oppgavene blir laget for å imponere andre mattelærere...Enig i at det må være flere rett fram oppgaver ikke alltid med en vri eleven ikke har vært borti før»

«Årets erfaring med eksamen har vel på alle mulige vis vist at ydmykhet og lydhørhet ikke er udirs sterke sider. Men det er lov å håpe»

«Det er jo nærmest en hån mot elevene at de kan gå ut av eksamenslokalet og praktisk talt ikke ha gjort matte og likevel bestå på 15%.»

Tenk at disse er med på å bestemme hvilken karakter våre barn, barnebarn, søsken og venner skal få!
Vet vi at alle som uttaler seg her faktisk er sensorer?
Hva man mener som privatperson (og for så vidt som lærer) er én ting, men man har ikke anledning til å la det påvirke arbeidet sitt ved eventuelle sensoroppdrag.
Hvert år er det sensorskolering og det utarbeides felles retningslinjer sensorene skal forholde seg til.
Mulig jeg bare har vært "heldig", men min erfaring som sensor er i alle fall at jeg og mine medsensorer har forholdt seg til disse retningslinjene - uavhengig av hva man måtte mene personlig. Hvis man ikke klarer å forholde seg til retningslinjene og sensurerer helt urimelig, ut fra retningslinjene, vil man sannsynligvis oppleve at mange klager og får medhold. Da er det kanskje ikke like aktuelt å bli bedt om å sensurere ved en senere anledning?
Svar