Bølgelengde Fysikk/R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
staffan
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/08-2023 19:45

Hei jeg er usikker på om man kan poste fysikk spørsmål, men det er et veldig kort spørsmål jeg har som jeg ikke finner svar på så jeg håper det går greit :)

Når man skal finne farge på svarte legemer og Lambda_topp (Bølgelengde for energimaksimum) er utenfor det synlige lyset 400-750 nanometer hva slags farge blir det da? Blir det da enten rødlig eller blålig farge med tanke på at lavere bølgelengder gir en mer blålig farge og lengde bølgelengder gir en rødlig farge? Betyr det at hvis bølgelengden er utenfor det synlige lyset at det svarte legemet BARE kan være en blålig eller rødlig farge beroende på lengden til lambda?
Cookiie
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 16/05-2023 18:45

Husker ikke så mye om dette, men fant noe på nettet jeg tror svarer på spørsmålet ditt?

"Bølgelengdeområdet i nanometer (nm, 1 nm=10-9 m) for de forskjellige fargene er: fiolett (380-435 nm), blå (435-500 nm), cyan (500-520 nm), grønn (520-565 nm) gul (565-590 nm), oransje (590-625 nm), rød (625-730 nm). Fargen på et objekt er resultat av en rekke forskjellige bølgelengder med brede spektre. En helium-neonlaser gir monokromatisk lys med bølgelengde 632 nm."

Sitert fra:
staffan
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/08-2023 19:45

Tusen takk for svaret! Det jeg egentlig lurte på er hva som skjer når bølgelengden i nm er utenfor det synlige lyset som du sa fra 400-750nm. Lurte på om bølgelengden er mindre om det kun blir en blåaktig farge og om bølgelengden er større om det blir en mer rødaktig farge på det svarte legemet, takk igjen for svar :D
Svar