Å finne fartsendring - Fysikkoppgave 2FY

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
@privatist
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 13/09-2023 13:22

Hei,
Regner med at de spør om akselerasjonen. Hvordan kalkulerer man den isåfall? Sentripetalakselerasjon sier jo:

[tex]a=\frac{v^2}{r}[/tex]

Bilde

Men hvordan finne r? Eller tenker jeg feil nå?

Setter pris på svar. :)
Sist redigert av @privatist den 20/09-2023 14:59, redigert 1 gang totalt.
"La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg"
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Legg merke til at oppgaven etterlyser fartsforandringen, ikke akselerasjonen som er fartsforandringen per tidsenhet.
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 474
Registrert: 26/02-2021 21:28

Hallo !

Oppgåva spør etter fartsendringa( [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] ) - ikkje sentripetalakselerasjonen . Difor treng vi ikkje vite radien( r ) for å løyse dette problemet.

Forslag til løysing:

Teikn ei enkel skisse som viser farta ( [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex] ) før han køyrer inn i kurva og dernest farta ( [tex]\overrightarrow{v_{2}}[/tex] ) når han har passert kurva.
( hugs at fartsvektoren peikar langs banetangenten ). Da er fartsendringa( [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] ) gitt ved vektorlikninga

[tex]\overrightarrow{v_{2}}[/tex] = [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex] + [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex]

Vinkelen [tex]\alpha[/tex] = ( [tex]\angle[/tex]( [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex], [tex]\overrightarrow{v_{2}}[/tex] ) = 60[tex]^{0}[/tex] [tex]\wedge[/tex] v[tex]_{1}[/tex] = v[tex]_{2}[/tex] [tex]\Rightarrow[/tex] vektorsettet {[tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex] , [tex]\overrightarrow{v_{2}}[/tex], [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] } dannar ein " hyggeleg " trekant.

Hint: Figuren viser at fartsendringa [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] dannar ...****... grader med [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex]
@privatist
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 13/09-2023 13:22

Hei, takk for svar.
På oppgave a) sier fasiten 15 m/s når bilen kjører i svingen med 60 grader. Hvordan kommer man fram til dette svaret?
"La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg"
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

trekker innlegget tilbake
Sist redigert av jos den 19/09-2023 23:25, redigert 1 gang totalt.
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 474
Registrert: 26/02-2021 21:28

Hallo igjen !

Teiknar ei " grafisk " framstilling av vektorlikninga ( sjå forrige innlegg ). Da ser vi at vektorsettet { [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex] , [tex]\overrightarrow{v_{2}}[/tex] , [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] } dannar ein likesida trekant. Altså er

fartsforandringa ( [tex]\bigtriangleup v[/tex] ) = [tex]v_{1}[/tex] = v[tex]_{2}[/tex] = 15 m/s ( absolutt verdi )

Kva med retninga ?

Det grafiske bildet av vektorlikninga ( sjå ovanfor ) viser at fartsforandringa [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] dannar 120[tex]^{0}[/tex] med [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex] ; farta til bilen når han kjem inn i svingen. Det gjer at bilen skifter fartsretning 60[tex]^{0}[/tex] når den køyrer gjennom svingen.

Var dette ei grei forklaring ? I så fall kan du ta fatt på spm. b med godt humør. Lukke til !
@privatist
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 13/09-2023 13:22

Hei, takk for svar igjen. Oppgave b) sliter jeg også, hvordan blir regnestykket der? Hva blir fartsforandringen når bilen svinger med 90 graders vinkel?
"La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg"
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 474
Registrert: 26/02-2021 21:28

Hint:

Teikn figur slik du gjorde under pkt. a . Da vil du sjå at vektorsettet { [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex] , [tex]\overrightarrow{v_{2}}[/tex] , [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] } dannar ein likebeina og rettvinkla trekant. Her kan du bruke Pytagoras for å finne [tex]\bigtriangleup[/tex]v
( absoluttverdi ). Vidare ser vi at fartsforandringa ( [tex]\overrightarrow{\bigtriangleup v}[/tex] ) dannar ...***..... grader med startfarta [tex]\overrightarrow{v_{1}}[/tex].
( vinkelen ...***... går fram av figuren du har teikna - elementær trekantrekning ).
Svar