Eksamen 2P-Y høst 2023

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven som pdf:
2PY_H23.pdf
(5.12 MiB) Lastet ned 6233 ganger
Oppgaven for Kunnskapsløftet K06 (utgått læreplan):
2PY_H23_K06.pdf
(2.71 MiB) Lastet ned 2422 ganger
Mostg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/11-2023 19:43

Haster!! Jeg tok matteeksamen 2P-Y i dag. Jeg fikk bekreftelse på at oppgaven var levert inn på nett, men jeg lukket ikke siden. Kom ut av rommet hvor en sensor satt, og jeg måtte bekrefte at den skriftlige delen var min, og jeg så også at den elektroniske innleveringen lå på hans side.

Når jeg nå logger inn i privatistweb, så står det at jeg har fått karakter 0 (!!!!) og at jeg har mulighet til å klage.

Hva skjer? Jeg kan vel ikke fått karakter 0? Kan det ha gått galt med innleveringen siden innleveringssiden ikke ble lukket?
Supersdupers
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 06/12-2023 20:15

Noen som har løsningsforslag på ganmel læreplan her?
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Hei igjen, her er mitt løsningsforslag til 2PY H2023 LK20.
2PY_H2023_LK20_Løsningsforslag.pdf
(2.29 MiB) Lastet ned 2691 ganger
Si gjerne fra om eventuelle feil om du oppdager dem før den ble lagt ut på nettsiden.
Har nå fikset en tastefeil i oppgave 8 og oppdatert løsning på oppgave 5 del 2 .
Sist redigert av SpreVitenskapVidere den 18/12-2023 14:34, redigert 3 ganger totalt.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Lauw
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/12-2023 13:41

Hei!
I oppgave 5 om rosene, så er det feil at de er proporsjonale, siden totalprisen også inkluderer en fiksert pris for vasen, ikke bare rosebuketten. Det er riktignok en lineær sammenheng, men ikke proporsjonal. Totalprisen er omvendt proporsjonal med antall elever hvis vi forutsetter at det kjøpes et bestemt antall roser. Antar vi derimot at hver elev bidrar med en rose, vil ikke prisen lenger være omvendt proporsjonal med antall elever.

I oppgave 8 del 2, har du vel bommet litt på noen desimaler når du skrev inn punktene. Du har lagt inn 23,85 i stedet for 23,085 som du har regnet ut over.
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Lauw skrev: 17/12-2023 20:13 Hei!
I oppgave 5 om rosene, så er det feil at de er proporsjonale, siden totalprisen også inkluderer en fiksert pris for vasen, ikke bare rosebuketten. Det er riktignok en lineær sammenheng, men ikke proporsjonal. Totalprisen er omvendt proporsjonal med antall elever hvis vi forutsetter at det kjøpes et bestemt antall roser. Antar vi derimot at hver elev bidrar med en rose, vil ikke prisen lenger være omvendt proporsjonal med antall elever.

I oppgave 8 del 2, har du vel bommet litt på noen desimaler når du skrev inn punktene. Du har lagt inn 23,85 i stedet for 23,085 som du har regnet ut over.
Takk for tilbakemeldingen,
Du har nok rett i oppgave 5 . Var sikkert ufokusert da jeg løste den oppgaven :D . Mtp omvendt proporsjonalitet eg tenker at svaret skal tolkes utfra antagelsene, så lenge eleven argumenterer riktig så bør han få full poeng.
Endrer svaret på 5 slik:
Emma har rett. Om vi tenker at klassen har kjøpt en vase med noen blomster i og betalt en total pris T da blir beløpet hver av dem må betale omvendt proporsjonalt med hvor mange som blir med og
spleiser på gaven.
Vi lær n være antall elever som er med på å spleise på gaven og T det totale beløpet som skal betales og \(B\) beløpet hver elev må betale, da har vi
[tex] \begin{align*}
\text{Beløpet per elev}&=\frac{\text{Totalt pris}}{\text{antall elever som er med }}\\
B&=\frac{T}{n}
\end{align*} [/tex]

Når antall elever (\(n\)) øker, hvor mye hver elev må betale \(B\).


Men om hver elev bidrar likt, da blir totalprisen og antall elever ikke omvendt proporsjonale.
La oss definere\\
n : antall elever\\
b :antall roser hver elev bidrar med \\
x: antall roser totalt\\
V :prisen for vasen \\
T total prisen (vasen med blomstene)
p: pris av en blomst \\
B: beløpet hver elev må betale\\
da har vi:
[tex] \begin{align*}P\left( n\right) =\dfrac{T}{n}\\
T\left( x\right) =V+px\\
x=n\cdot b\\
T\left( x\right) =V+p\cdot n\cdot b\\
=V+p\cdot b\cdot n\\
B\left( n\right) =\dfrac{V+p\cdot b\cdot n}{n}=\dfrac{V}{n}+\dfrac{p\cdot b\cdot n}{n}=\dfrac{V}{n}+p\cdot b\\
B\cdot n =V+ p\cdot b\cdot n
\end{align*}[/tex]
Vi ser at om vi ganger hvor mye hver elev må betale B med antall elever som er med får vi ikke en konstant og dermed er de to størrelsene ikke omvendt proporsjonale.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Signe Solheim
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 05/03-2024 10:31

Jeg har stor respekt for viljen til å dele og innsatsen til Farhan Omer - tusen takk!
Som lærer for 2P-Y gjennom mange år, vet jeg at mange elever strever med faget.
Programmering er forholdsvis nytt i skolen, og det kan derfor være hensiktsmessig å vise enklest mulige måter å løse oppgaver på.
Jeg har gjort et forsøk på dette med mitt løsningsforslag til oppgave 7 på denne eksamenen.
Jeg viser både for-løkke og while-løkke, men det er tilstrekkelig med én av disse!
Hyggelig om noen synes det er nyttig.
Vedlegg
Løsningsforslag Oppgave 7 eksamen H23 2P-Y.docx
(212.26 kiB) Lastet ned 65 ganger
Svar