Finne antall løsninger for likning R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 25/11-2014 13:05

Sitter med en oppgave i Sinus R1 som jeg ikke får til. Se bildevedlegg for selve oppgaven.
Det er oppgave g) jeg sliter med å løse. Det merkelige er at jeg får fram et fortegnsskjema som resulterer i den motsatte løsningsmengden til fasiten, og også til hva jeg ser er korrekt når jeg plotter f(x) = a i Geogebra og flytter på glideren for a. Har sjekket over stegene mine for slurv flere ganger, men finner ingenting.

Sånn jeg har tenkt:

Setter [tex]f(x) = a [/tex] og ganger med [tex]x^2+2[/tex] på begge sider. Sorterer så alle leddene så jeg får en andregradslikning med koeffisientene [tex]a = (1-a), b = -4, c = -2a[/tex]. Forsøker så å sette disse inn i abc-formelen, og se når diskriminanten [tex]b^2-4ac[/tex] er større eller lik null, da jeg forstår det som at likningen har to eller en løsning, mens når diskriminanten er under 0 så har likningen ingen løsninger.
Når jeg løser likningen [tex]b^2-4ac=0[/tex] så får jeg at diskriminanten har nullpunktene -1 og 2, og at den er negativ i intervallet -1 til 2 (ved å gjøre fortegnsskjema). Men når jeg ser i fasit så er det nettopp i dette intervallet (forutom når a = 1) at likningen har to løsninger. Ser også i geogebra at fasit har rett. Skjønner ikke hvor jeg har tenkt feil.

Takker for svar
Vedlegg
Fasit
Fasit
Screenshot 2024-01-15 at 13.03.26.png (49.39 kiB) Vist 844 ganger
Oppgaven
Oppgaven
Screenshot 2024-01-15 at 13.03.22.png (363.76 kiB) Vist 844 ganger
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 474
Registrert: 26/02-2021 21:28

Vedr. punkt g:

Problem : Gitt likninga

( * ) f( x ) = a

Finne talet på løysingar for ulike verdiar av konstanten a.


I oppgaveteksten er det presisert at vi skal bruke grafen til f for å løyse dette problemet. Registrerer at funksjonen f har
eit globalt maksimum f( -2 ) = 2 og eit ditto minimum f( 1 ) = - 1 . Vidare ser vi at grafen kryssar asympoten
y = 1 i punktet ( -[tex]\frac{1}{2}[/tex], 1). Høgresida i ( *) ( y = a ) framstiller ei rett linje [tex]\left | \right |[/tex] x - aksen. Ser da at likninga ( * ) har

------ inga løysing ( inga skjering mellom grafen til f og linja y = a ) når a < -1 eller a [tex]>[/tex] 2

------ ei løysing når a [tex]\in[/tex] { - 1 , 1 , 2 }
------ to løysingar når -1 [tex]<[/tex] a [tex]<[/tex] 1 eller 1 [tex]<[/tex] a [tex]<[/tex] 2
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Hansslang skriver: "Når jeg løser likningen $b^2 - 4ac = 0$, så får jeg at diskriminanten har nullpunktene -1 og 2, og at den er negativ i intervallet -1 til 2 (ved å gjøre fortegnsskjema)."

Uttrykket kan faktoriseres ved å sette inn for a, b og c og løse likningen $-8a^2 + 8a +16 = 0$. Men det blir tegnfeil i faktoriseringen hvis man her først dividerer med $(-8)$ på begge sider av likningen, løser likningen og finner faktorene $(a+1)$ og $(a-2)$ som så alene brukes i fortegnsskjemaet. Da glemmes at faktoren $(-8)$ også må med, minustegnet er avgjørende.
Tipper at det er denne forglemmelsen som er synderen!
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 25/11-2014 13:05

Takk for gode svar begge to. Jeg ser jo nå at oppgaven enkelt kunne løses grafisk, men det er bare så irriterende når man vet at man har en annen løsningsmetode, men den ikke fungerer. Dog har du helt rett jos, det var der synderen lå. Da blir fortegnsskjemaet rett og alle er glade!
Svar