Trenger hjelp med en oppgave S1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
trenger.hjelp
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/01-2024 22:35

Hei, jeg trenger hjelp med disse oppgavene. Noen som kan hjelpe?

Figuren viser grafen til funksjonen f gitt ved f(x)=ℯ^(-0.5 x^(2)).

Rektangelet ABCD lages slik at punktene B og C ligger på grafen til f. Punktene D og A ligger på x-aksen.

a Forklar at arealet av rektanglet ABCD kan skrives som g(x)=2 x ℯ^(-0.5 x^(2))

b Finn g'(x) ved regning og bruk denne til å bestemme største verdi som arealet av rektangel kan ha.
trenger.hjelp
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/01-2024 22:35

Gjerne så fort som mulig, har prøve i morgen...
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Hei! Jeg har problemer med å se at firkanten ABCD blir et rektangel. Sikker på at du har skrevet av oppgaven riktig?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

jos skrev: 30/01-2024 17:28 Hei! Jeg har problemer med å se at firkanten ABCD blir et rektangel. Sikker på at du har skrevet av oppgaven riktig?
Funksjonen $e^{-0.5x^2}$ lager en "bell curve"-aktig graf. Hvis man velger x-verdiene $a$ og $-a$, så vil punktene $$(a, 0), \quad (a, f(a)), \quad (-a, f(-a)), \quad (-a, 0)$$ danne et rektangel.
Bilde
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Takk for påvisningen. Uten tilgang til grafen var jeg fantasiløs nok til ikke å se for meg funksjonen når x har negative verdier. :oops:
Svar