1T tallmønstre/figurer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bir66
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 27/10-2021 20:12

Hei :) Jeg sliter veldig med å finne formler for figurer. Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg slik at jeg stiller riktig spørsmål.
Finns det "faste" formler for ulike figurer eller må jeg "lage" en selv? Det er snakk om kapittel 1B (tallmønstre) i 1T boka. Har dere noen tips til hvordan jeg raskt kan løse slike oppgaver? Brukte utrolig lang tid før jeg fant ut at jeg burde bruke n^2+1 på den ene oppgaven, skjønner ikke helt hvordan jeg kom frem til det heller. Det virker sikkert lett, men jeg greier ikke se noen sammenheng. Har prøvd å google, spurt chatgpt, ble mer forvirra, fant noen formler for trekant-figurer, men det passet ikke til den oppgaven jeg prøvde å løse.

Tar imot all tips :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

De oppgavene jeg ser, så må man finne mønsteret selv, og det er ikke en fast regel å følge. Man må dele opp mønster i små biter og se hvordan de små bitene endres fra figur til figur.

Dette er en veldig visuell type oppgave, så eksempler hadde vært best med bilde.
Bilde
Svar