Første kvadratsetning, surrete føring av meg?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
0mega
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 28/04-2012 20:36

Jeg har fått denne oppgaven [tex](x+6)^{2}[/tex]

Først så bare løste jeg oppgaven ved å gange den ut, og så brukte jeg første kvadratsetning, fordi vi holder på å lære om den nå.

Første kvadratsetning sier at [tex](a+b)^{2}=a^{2}+2ab+b^{2}[/tex] så derfor skrev jeg det slik i mellomregningen min slik [tex](x+6)^{2}=x^{2}+2x6+6^{2}[/tex]

Altså jeg skriver 2 * x * 6

Ser det veldig surrete ut i en mellomregning å skrive det slik jeg har gjort? Jeg føler det blir mest logisk hvis jeg skal følge kvadratsetningen til punkt og prikke, og så heller gange sammen 2 * 6 i neste utregning, slik at det da står 12x.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg tror du bruker mye tid på å fokusere på ting som ikke betyr så mye i det store bildet.

Notasjonen din har ett formål i VGS-utdanningen; den skal vise sensor at du har forstått matematikken. Og det du skriver til vanlig bør også følge de samme standardene, selv om det bare er du som skal lese det, fordi du legger opp til de vanene som du tar med deg på eksamen.

Med det sagt, så er det kanskje litt uvanlig å skrive $2x6$ fordi i de tilfellene vi utelater gangetegnet, så skriver vi gjerne tall før bokstav. Men dette kan rettes opp ved å skrive $2\cdot x \cdot 6$ eller $2x \cdot 6$.

I en annen oppgave der kvadratsetninga er et verktøy underveis, og ikke hovedfokuset i oppgaven, ville jeg heller bare hoppet rett til $12x$, og bare skrevet "1. kvadratsetning" i en høyre marg.
Bilde
0mega
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 28/04-2012 20:36

Hei, og takk for godt svar og oppklaring av føring!

Jeg forsøker å legge meg an gode vaner nå, som jeg også kan bruke på universitetet når jeg er ferdig med videregåendepensum. Det er litt derfor jeg prøver å få det helt korrekt. Godt poeng det med å alltid føre slik som man ville ført på eksamen. Takker!
Svar