Mulig feil i r2 oppgave?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tricksta21
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 16/03-2024 16:32

Hei metamatikk.net! Jeg tar opp r2 som privatist denne våren og jobber med 2022 utgaven av boka "Matematikk r2" fra Aschehoug av Borge, Inger Christin Engeseth, John Heir, Odd Moe, Håvard Norderhaug, Tea Toft Vie, og Sigrid Melander.

I oppgave 2.120a på side 168 står det:

"Funksjonene til f og g er gitt ved f(x) = sqrt((x/2)-1) og g(x) = (sqrt(x)/2) + 1

Grafene til f og g og linjene x = 0 og x = 20 avgrenser et flatestykke.
Erika designer en blomstervase ved å dreie dette flatestykket om x-aksen.
Alle mål er i centimeter

a) Hvor mye vann rommer vasen?"

I fasiten står det at svaret er 251cm^3 eller 80π cm^3, men jeg får det til å bli 81π cm^3, ettersom at grafen jeg tar utgangspunkt i (f(x)), som danner innsiden av vasen, ikke er definert for x < 2.
Jeg setter opp formelen V = π Integral((f(x))^(2),2,20) og får 81π, men ifølge fasiten i boka blir dette altså 80π.
Det får jeg ved å sette opp integralet: π Integral((f(x))^(2),0,20) selv om x i f(x) ikke skal kunne være mindre enn 2 slik jeg forstår det.

Er det noe enkelt jeg misforstår her? Er det noen her som er kjent med feil og mangler fra denne boka, som det kan være fint for en som jobber alene å vite om?

Edit: Endret feil i oppgavenummeret. (Kanskje relevant for de som har boka)
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Hei! $\sqrt{\frac{x}{2} -1}$ er ikke definert for $x < 2$, men $(\sqrt{\frac{x}{2} -\,1})^2 = \frac{x}{2} -1$ er det!
Tricksta21
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 16/03-2024 16:32

Jeg ser det nå, men jeg er fremdeles forvirret. For hvis jeg plotter grafen inn i geogebra ser jeg bare at uttrykket fortsatt må gå fra 2-20. I x=2 er y=0. Siden grafen skal dreies 360 grader om x-aksen betyr det at bunnen av vasen vil være i x=2. Derfor mener jeg at det ikke er hensiktsmessig å inkludere x<2 i integralet, når det er snakk om hvor mye vann vasen rommer.
Svar