Geogebra gir forskjellige svar i grafikkfelt og CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 05/10-2018 20:36

Hei!

Jeg har oppdaget nå når jeg har jobbet med potensfunksjoner (eksamensoppgaver i 1P), at jeg får ikke samme svar når jeg velger - i dette tilfellet - y = 10 og skjæringspunkt med linja y og grafen f, og når jeg løser likning i CAS. Det er snakk om desimaler, men likevel. Jeg har sett i fasiter at andre også bruker skjæringspunkt som måte å finne svar på, men de får riktige desimaler. Hva er det jeg gjør feil?

Legger ved bilde av problemet. PS, feil i tekst på bildet, skal selvsagt være opphøyd i 0,33 :)
Vedlegg
geogebraproblemer.jpg
geogebraproblemer.jpg (195.34 kiB) Vist 290 ganger
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 642
Registrert: 22/05-2018 22:12

Du bør få samme svar. Sikker på at du brukte "Skjæring mellom to objekt"-funksjonen, og ikke bare "Nytt punkt"?
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 05/10-2018 20:36

SveinR skrev: 22/05-2024 13:16 Du bør få samme svar. Sikker på at du brukte "Skjæring mellom to objekt"-funksjonen, og ikke bare "Nytt punkt"?
Ja, brukte "skjæring mellom to objekt". Det funket fint på en annen oppgave, da fikk jeg samme svar som i CAS. Men på denne og en annen får jeg ikke det. Syns det er veldig rart! Lurer jo litt på hvilket svar jeg skal stole på på eksamen da.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 642
Registrert: 22/05-2018 22:12

Grunnen til at jeg spør, er at når man bruker Skjæring mellom to objekt så dukker vanligvis (i GeoGebra 6 som det ser ut til at du bruker) punktet opp slik i algebrafeltet:
Bilde

Noe som indikerer at Skjærings-kommandoen har blitt brukt. Men det står ikke på den måten i ditt bilde?
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 05/10-2018 20:36

SveinR skrev: 22/05-2024 17:17 Grunnen til at jeg spør, er at når man bruker Skjæring mellom to objekt så dukker vanligvis (i GeoGebra 6 som det ser ut til at du bruker) punktet opp slik i algebrafeltet:
Bilde

Noe som indikerer at Skjærings-kommandoen har blitt brukt. Men det står ikke på den måten i ditt bilde?
Ja, har skrevet inn y=10 og deretter trykket på skjæring mellom to objekt (se bilde). Men nå funket det på mirakuløst vis. Har nettopp oppdatert PCen så har vært inn og ut av Geogebra, så kanskje det gjorde noe?! :lol: Men fikk i hvert fall riktig svar nå, aner ikke hvorfor jeg fikk det andre tallet tidligere.
Vedlegg
skjæring.jpg
skjæring.jpg (4.98 kiB) Vist 257 ganger
Svar