Eksamen 2P-Y vår 2024

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven som pdf:
2PY_V24.pdf
(1.98 MiB) Lastet ned 2788 ganger
Mvu
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2024 12:36

Hei,

Er det noen som har ett løsningsforslag her? :)
Bekymretmammatil
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2024 01:51

Bekymret datter som syns matteeksamen 2py var skikkelig vanskelig. Selvom hun har pugget iherdig og løst flere tidligere eksamensoppgaver. Noen som ville sett gjennom besvarelsen hennes og sett om det kunne (tviler mer) vært godt nok til en 2’er? Hun vil så gjerne inn på høyskole neste år. Og det står og faller på matte nå ettersom hun var så uheldig å komme opp i dette.
Mvu
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2024 12:36

På udir så finner du sensorveiledning for 2py vår 2024, der finner du en detaljert oversikt over poeng som gis per oppgave, og hvor mange poeng som kreves til hver karakter. En del av oppgavene gir også 1 av 2 poeng hvis noe av fremgangsmåten er riktig, selv om man ikke kommer frem til riktig svar.

Så ligger det ett løsningsforslag her under eksamen og løsninger, som kan brukes som ett utgangspunkt :) (kan vel være noe feil, men da får du en pekepinn)
Hvis du vil kan du sende den på mail til meg så kan jeg gå igjennnom, da jeg nettopp har gjort det med min :)
Malin_vu@hotmail.com

Håper det går rette veien :)
Bekymretmammatil
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2024 01:51

Takk for svar ☺️
Jaques
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 25/05-2020 00:56

Hei. Poeng er kun veiledende og karakteren settes etter helhetsvurdering samt ved bruk av vurderingskriterier, så husk dette om dere sjekker besvarelsen selv :)
Jaques
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 25/05-2020 00:56

(Det er ikke kun poengene dessverre som bestemmer karakter. Du kan ha 12 poeng når grensen for bestått er 9, men samtidig stryke)
Mvu
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2024 12:36

Oi, kan gå den veien også ?! Det syns jeg faktisk er ganske spesielt, hvis man først har klart å karre til seg akkuratt det man trenger for å bestå :O
Jaques
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 25/05-2020 00:56

Mvu skrev: 26/05-2024 16:04 Oi, kan gå den veien også ?! Det syns jeg faktisk er ganske spesielt, hvis man først har klart å karre til seg akkuratt det man trenger for å bestå :O
Ja, poeng er kun veiledende, det er en del vurderingskriterier som også er viktige. Hvis en kandidat feks samler inn nok poeng til å bestå fra del 2 (feks 11 poeng når grensen er 9 poeng), men ikke viser noe kompetanse på del 1, så vil man sannsynligvis stryke. I tillegg til poeng og bruk av kriterier, så kommer jo også sensors faglige skjønn inn i bildet. To sensorer vil uansett diskutere besvarelsen og bli enige, så det vil gis en rettferdig karakter. Lykke til.
ThereseB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 24/05-2024 22:10

Trodde ikke at det var mulig. Forsto det slik at du kunne få en bedre karakter ved å bruke andre kriterier i tillegg til poeng - men ikke at du kunne få dårligere. Og risikere stryk :cry:
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 149
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Mvu skrev: 25/05-2024 12:38 Hei,

Er det noen som har ett løsningsforslag her? :)
Skal lage når jeg får tid i løpet av uken!
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Svar