Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
taigern

Jeg tar matte ved et universitet i USA og hadde en diskusjon med laerern min om hvordan man skulle tegne en vektor. Her er oppgaveteksten:

Given the displacement vectors r and s, draw the following vectors:

-r


Jeg har ikke bilde av vektorene, men r og s hadde samme startpunkt. Vi fikk ikke oppgitt noen koordinater. Da jeg tegnet -r (vektor) saa tegnet jeg den med samme lengde som r vektor, men i motsatt retning. r og
- r var da parallelle.

Laerern min trakk poeng fordi han mente at - r maatte ha samme startpunkt som r. Er det bare jeg som mener at det ikke er noedvendig?

En vektor har lengde og retning, eller er det forskjell paa en vanlig vector og en displacement vector?
Gjest

Hvis det er snakk om vektor, slik jeg har lært det, så gjør det vel ingenting hvor den er plassert. Slik jeg har forstått det så skal -r være akkurat slik som du sa det, parallell med r, men motsatt retning. Hvor den starter eller slutter spiller ingen rolle bare de to kravene er oppfylt.
Gjest

Ble litt nysjerrig, så jeg søkte på google. Er veldig usikker på engelsken min, så du kan jo prøve selv og se hvilke konklusjoner du kan komme frem til ved hjelp av denne siden :)
Vektor
taigern

Takk for svar! Begge to. J

eg saa paa den siden, men er fremdeles litt usikker selv paa hva som er riktig i forhold til den oppgaven vi fikk.
Skal spoerre en av de andre matte laererne her ogsaa.
Svar