Forklare forhold mellom gyllent snitt og pentagon?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jon Blund

Heisann!

Jeg har nettop gjort en oppgave der det er et bilde av en regulær femkant med et pentagram innvendig.

a, b, c går ut på å finne vinklene og forklare litt osv. I oppgave d) skal jeg forklare hvorfor to av trekantene er formlike og det har jeg gjort.

I oppgave e) sliter jeg litt: Bruk mellom annet oppgåve d) til å forklare at B deler AC i det gylne snittet.

AC er en av de fem sidene i pentagrammet, som igjen blir delt på to punkt av to av de andre fem sidene i pentagrammet. Det ene punktet hvor AC blir delt kaller vi B. Og B deler AC i det gylne snitt.

Det er vel ganske håpløst å prøve å forklare dette men jeg regner med at dere som kan dette kanskje ser det for dere:-)

Det eneste boken min opplyser er at pentagram faktisk er delt i det gylne snitt, men ikke noe med hvordan.

Jeg går utifra at jeg kanskje må bruke vinklene jeg fant i de tidligere oppgavene på en eller annen måte, men akkurat nå må jeg innrømme at jeg sliter litt!

Takk!:-)
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

På denne siden kan du se en forklaring på sammenhengen mellom de ulike sidene og det Gylne Snitt.

http://mathworld.wolfram.com/Pentagram.html
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Jon Blund

Takker Sletvik!

Jeg skal se om jeg forstår noe av det! :lol:
Svar