stemmer de?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
noen symboler..

stemmer det at 'det vil si' kan skrives ): ? og kan jeg si at 10/3 er lik 3,3 der tretallet har en strek over seg (uendelig)? :shock:
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Den første du nevner er ganske vanlig, den andre har jeg aldri vært borti før men det kan sikkert stemme. Tall og bokstaver med strek over seg brukes i mange sammenhenger, så der må man ofte forstå betydningen utifra situasjonen. Du finner mange slike her:

http://whatis.techtarget.com/definition ... 19,00.html
http://mathworld.wolfram.com/topics/Notation.html

Thomas :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Hei

"og kan jeg si at 10/3 er lik 3,3 der tretallet har en strek over seg (uendelig)?"

Dette lærte jeg da jeg gikk på en amerikansk skole, og det var til og med ganske viktig at vi hadde denne streken over det siste desimalet når det er uendelig. Har aldri hørt om det i de norske skolene, så vet ikke hvor utbredt dette er.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

I de lærebøkene jeg har hatt har de brukt å skive det sånn:
10/3 = 3.333...
legokloss
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/02-2004 17:49
Sted: Hamar

Hei
McGee skrev: Dette lærte jeg da jeg gikk på en amerikansk skole, og det var til og med ganske viktig at vi hadde denne streken over det siste desimalet når det er uendelig. Har aldri hørt om det i de norske skolene, så vet ikke hvor utbredt dette er.
Læreren min i 2MX nevnte at man kunne bruke "strek over" første desimal i en uendelig "rekke".

Over første tallet etter komma her: 3,3333333...
Over det første 2-tallet her: 4,3322222...

Har dog ikke sett det brukt i lærebøkene.

mvh
Martin Holt Juliussen
Svar