Finne koordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Hei igjen :)

Sitter med en oppgave igjen.

Har en pyramide ABCD hvor AB=CD=2, og hvor vinkelBAC=90[sup]o[/sup] . AD står vinkelrett på grunnflata ABC og AD=3. M er midtpunktet på BC. Så plasserer vi pyramiden i koordinatsystem med A i origo sånn at B får koordinater (2,0,0) og C får (0,2,0).

Hva blir koordinatene til D og M?

Har fått at M har koordinater (1,1,0), men er absolutt ikke sikker på at det er riktig.

Dessuten, hvordan kan jeg finne overflaten til pyramiden?

Vennlige hilsener :lol:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Er det riktig at CD er 2 ....??

KM
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Nei, beklager, der var det visst en skriveleif.

AB=AC=2 skulle det stå :wink:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Så langt jeg forstår har du en trekantpyramide.
Dersom A er i origo og grunnflaten ligger i xy planet sammtidig som AD står normalt på grunnflaten og er 3 enheter lang blir koordinatene til D (0,0,3). Alle siden er da kjente og du kan regne ut overflaten ved å summere arealene av alle fire trekantene. M lik (1,1,0) høres fornuftig ut.

KM :wink:
McGee
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/10-2003 20:14

Tusen takk for hjelpa :lol:

Men finner ikke arealet av trekantBCD. Tror jeg datt helt ut i ste, og finner ikke tilbake til fornuften :oops:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Pust dypt ut og inn noen ganger. Lag en tegning og sett på mål. Tenk på midtnormaler og Pytagoras. Og.......så er løsningen der...(håper jeg) :)

KM
Svar