Eksamen på onsdag..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
spill123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 01/05-2006 00:22

..og jeg sliter her. Har eksamen i Matematikk 1MX på onsdag, men har ikke fått øvd noe særlig, fordi jeg rett og slett er mer opptatt av pc og TV, og være ute blant venner. Jeg klarer ikke å holde fokus, har tatt denne eksamen tre ganger før og det er den eneste faget jeg ikke har bestått, fått ståkarakter i altså, stryker hver gang. Jeg vet dette er alt min feil, og løpet er egentlig kjørt nå, men jeg vil bruke hele mandag og tirsdag på å gjøre oppgaver. Det jeg har prøvd meg på litt før er Geometri og Funksjoner. Gjorde de 25 første øvingsoppgavene i Geometri kapitlet, er rundt 60 totalt, og har tenkt å gjøre resten i morgen. Funksjoner har jeg tenkt å jobbe med på tirsdag, og skal gjøre alt jeg kan for å gjøre så mange som mulig. Jeg pleier å lese eksemplene og alle reglene nøye i disse kapitlene, og det har hjulpet litt, men noen ganger blir jeg helt slått ut. Trenger man en lærer ved siden av seg for å kunne mestre matte eller kan man greie det med en bok fra vgs hvis man virkelig vil? Jeg vet at løpet er nok kjørt for meg nå, skulle ha gjort dette mye tidligere, og trodde egentlig prøven skulle være på fredag men jeg så på feil dato, så nå er den altså på onsdag. Gikk ut av vgs for to år siden og matte er det eneste faget jeg mangler for å få vitnemålet, var dum nok til å ta 1MX på vgs og fulgte ikke med, jeg må skjerpe meg nå. Er det noe vei ut av dette, vil jeg klare dette, hvor mye kan jeg greie på 20 timer på mandag og tirsdag? Jeg skal virkelig prøve å gjøre det riktige nå og bestå eksamen, og Geometri og Funksjoner er noe som alltid kommer opp på eksamen, og jeg tenkte hvis jeg kan det noenlunde så kan jeg klare å bestå i alle fall, få vitnemålet og heller forbedre det til vinteren uten noe press om at jeg fortsatt ikke har klart å bestå. Noen som har vært i lignende situasjoner, noen matte eksperter som har råd å gi meg? Jeg vet jeg må gi alt nå, det er opp til meg, men noen tips? Er helt nervøs og skjelver nå, akkurat det jeg har gjort de tre siste gangene og strøket. Noen vei ut av dette, tips?
Jon Blund

Heisann!

Du nevner om det går an å lære matte selv? Min erfaring er ja. Hele ungdomsskolen gav jeg blaffen i alt som het matte og fikk jo nesten med meg ingenting.

Når jeg begynte på allmenn fikk jeg STORE problemer og innså at dette gikk ikke. Umulig når man ikke kan det grunnleggende. Jeg praktisk talt meldte meg ut av undervisningen(1MXY). Deretter kjøpte jeg meg en bok som heter Matematikk På Nytt som tar for seg hele ungdomsskolepensum og litt grunnkurs på en veldig bra måte for selvstudium. Et par timer hver dag gjorde susen. Jeg strøk i 1MXY, men året etter fikk jeg 6 i samtlige matteprøver og i standpunkt, yrkesfag da vel å merke.

Så min erfaring er at det er fullt mulig å lese på egenhånd. Problemet til folk flest er at de sliter med det mest grunnleggende, det er ihvertfall mitt inntrykk.

Har i år jobbet som privatist i 1Y og det har fungert bra, fått mye god hjelp på forumet her, TAKK! Så får vi se på onsdag, da har jeg også eksamen:-)

Er målet ditt kun å stå? Er du fornøyd med det? I så fall bør du jo ha en viss sjanse.

Det beste er nok at du fokuserer på noen få kapittel og lærer det du greier. Å gå igjennom og i tillegg lære pensum er vel urealistisk for folk flest på så kort tid.

Kan du å løse andregradsligninger? Du får garantert minst en eller to på eksamen. Og etter min mening så er andregradsligniner ganske enkelt å lære, da det egentlig bare er å sette inn i formelen. Så det er min anbefaling.

Funksjoner får du jo også garantert, men det er jo mange typer funksjoner.

Dessuten kan du jo kikke litt på prosentregning, noe du også garantert kommer til å få i en eller annen grad.

Som sagt, mye å velge i:-) Jeg vet ikke hva som må til for å stå, men fokuser på et eller annet du TROR du har sjangs til å lære og så kjører du på!

Lykke til! Og husk å skriv hvordan det gikk da:-)
*Sorcerer*
Cantor
Cantor
Innlegg: 111
Registrert: 16/12-2005 21:17

Du må ikke ta det for tungt, det er bare en eksamen. Regn mange oppgaver nå. Det er bedre å ikke øve i morgen hvis du ikke føler at du må. Hjernen trenger litt tid til å ordne opp i intrykkene, ellers blir det sammenblandinger og det som verre er på eksamensdagen. Sov godt for hjernen ordner ting på plass når du sover. Så hvis du må sprengøve gjør det rett før du skal legge deg for da er det en mulighet for at hjernen har satt det på plass til dagen etterpå. Til slutt hvis det kan redde deg så skriv opp eksempeloppgaver i formelboka. Men ikke stol på formelboka hvis du ikke må, å skrive masse i regelboka må være siste utvei, ikke første prioritet.

HUSK å bruke tiden fullt ut på eksamen, gjør de oppgavene du kan først så de oppgavene du står fast på. En ting til. Ikke ta med godis på eksamen, drikk vann spis en yoghurt og noe frukt eller grønnsaker. Det er mine tips.

Jeg tror du kommer til å klare det helt fint.
spill123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 01/05-2006 00:22

Takk for svar gutter, veldig hyggelig av dere. Gikk gjennom en del av det jeg hadde regnet oppgaver og lest gjennom i Geometri kapitlet, og forstår litt av det jeg ikke forsto i det hele tatt før. Men på Funksjoner er det verre. Har bare gjort 4-5 oppgaver der og lest de 6-7 første eksemplene,er alt jeg rekker nå. Men har problemer med med å tegne en graf på lommeregneren. går du på "graph" først, skriver y-verdiene der,for eks -(minus)1,5x^3+14x^2+50, går til "table",og der står det du nettopp har skrevet inn på "graph", går inn på "range" og skriver start,end og pitch, det er altså x-verdiene [0,10], går tilbake til "graph" og trykker "draw". Det går ikke an å tegne grafen når jeg trykker "draw", står "ma error". er ingen feil med formelen da dette er tatt fra en eksempel i læreboka,men går ikke an å tegne på lommeregneren, Casio altså. Kan noen av dere prøver å gi svar tilbake? Kanskje dette ikke blir besvart før etter prøven i morgen,men kan nok sjekke dette før jeg rusler til byen hvis det blir besvart tidligere. Kan noen også forklare hvordan man tegner en graf sånn generelt?
spill123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 01/05-2006 00:22

Jaja, fikk hjelp når det gjaldt funksjoner og grafer av en kompis i går som var til en del hjelp på eksamen i dag. Gjorde en hel oppgave med funksjoner, nr 6. Tror egentlig om det er riktig eller ikke kan avgjøre prøven, selv om jeg gjorde mitt beste og gjorde en del andre oppgaver også. Det gikk egentlig bedre enn forventet. Sliti mindre enn det jeg trodde. Selv om jeg ikke består nå så er det i hvertfall en start på å forstå litt av matte, og det kommer godt med til en eventuell neste eksamen. Vil si fra når resultatet kommer, er spent, men forventer ikke å bestå, bare håper.
Jon Blund

Godt å høre at det ikke gikk så ille!:-)

Matematikk er et utrolig artig fag når en begynner å forstå det :D

Det var det verste faget jeg visste om før, men nå liker jeg det godt selv om jeg bare er en nybegynner fortsatt 8-)

Hvis du gjorde en hel oppgave riktig så tipper jeg du står garantert.
spill123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 01/05-2006 00:22

Takk for støtten Jon Blund, må si at jeg følte meg mer avslappet etter at jeg fikk respons på det første innlegget mitt, og øvde endel rett før jeg la meg på Funksjoner, og det var jo to hele oppgaver som omhandlet det, klarte en og en halv for å si det sånn, pluss en hel geometri oppgave som handlet om å finne ut areal osv. Får se hvordan det går. Forventer ingenting,bare håper på det beste,nå har jeg i hvertfall startet ett sted, og føler meg bra i etterkant av en eksamen nå, det gjorde jeg aldri før. Selv om jeg nå vet atr dette enten kan gå bra eller rett i dass. Men takker for støtten, og vil nok henge på forumet her endel i en stund fremover :)
Svar