Mer sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Lurer litt på fremgangsmåten her...

En alarm går av med en sanns. på 0.99 ved et innbrudd, og ellers med en sanns. på 0.02. Sanns. for et innbrudd er 0.001. Hvis alarmen går, hva er sanns. for at et innbrudd har skjedd? Fasit sier 11/233

Hvor begynner jeg :?:
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Her kan du bruke Bayes setning. Personlig ville jeg begynt med å tegne et valgtre, og gi navn og størrelser til de forskjellige hendelsene.
OK?
KM
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

For ordens skyld, fasit er riktig.
km
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Hvis jeg først deler treet opp i to grener, én hvor innbrudd forekommer (0,001), og en annen hvor det ikke skjer (0,999). Den første vil jo splittes i to på nytt med en gren hvor alarmen går av ved innbrudd (0,99) og en annen hvor den ikke går av ved innbrudd (0,01). Den andre grenen fra startpunktet, altså der hvor innbrudd ikke forekommer, deles inn i to nye grener hvor alarmen da går av uten grunn (0,02), eller ikke går av (0,98 )

Litt vanskelig å skjønne kanskje men blir ikke det riktig? Fortsatt klarer jeg ikke å forstå hvordan jeg bruker dette til å komme fram til svaret...
I Bayes lov, hvordan skal jeg definere de ulike hendelsene? Hva er P(A|B) osv...jeg kan notasjonen, men skjønner ikke hvilke hendelser jeg skal knytte til dem. :?
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Treet høres riktig ut. Du har følgende sannsynligheter:

P(innbrudd)
p(innbrudd gitt alarm)
P(alarm)
og
P(alarm gitt inbrudd)

Husk at du kan få alarm både med og uten innbrudd.
Du skal finne

P(innbrudd gitt alarm)

KM
Svar