kombinatorikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anita
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/02-2004 10:16
Sted: Hamar

Heisann. Jeg trenger hjelp til denne oppgaven: Hvis 8 venner, 4 gutter og 4 jenter skal fotograferes oppstilt ved siden av hverandre slik at ingen gutter står inntil hverandre og ingen jenter står inntil hverandre, hvor mange måter kan de stille seg opp på da? All hjelp tas imot med takk :roll:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Jeg er ikke 110% sikker på denne, men kommer med et forslag.

Hvis ingen skal stå ved siden av noen av samme kjønn må det bli annenhver jente/gutt. Man kan da enten begynne med jente eller gutt. Det må bli like mange kombinasjoner i hvert av disse tilfellene. Så hvis jeg regner ut antall kombinasjoner der jeg starter med en gutt, kan jeg multiplisere med 2 for å finne totalt antall.

GJGJGJGJ eller
JGJGJGJG

På annenhver plass er det en gutt. Disse kan ordnes på 4! måter. I mellom disse guttene står det jenter som også kan ordnes på 4! måter. Da kan alle ordnes på 4! * 4! måter

(4!)[sup]2[/sup] = 24[sup]2[/sup] = 576

Så multipliserer vi med 2 fordi det kan gjøres på like mange måter hvis vi begynner med en jente..
Så da fikk jeg 1152
Svar