Delvolum av en kule

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
terje

Kan noen svare meg på følgende problem ang volum av en kule:

Tenk deg at du skjærer en del av kulen utenfor senter. Denne skalken deler du igjen på tvers en eller annen plass langs høyden.

Hvordan kan man da regne volumet av denne delen?


Har titttet i gamle mattebøker, men kan i grunnen ikke finne noen svar på akkurat dette. Svar mottas med takk :)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Tok meg den frihet å flytte innlegget, da det passer bedre her.

Vilumet av en kulekalott er gitt som:

V = ([pi][/pi]h)(3r[sup]3[/sup][sub]G[/sub]+h[sup]2[/sup])/6

Der h er høyden i kulekalotten og r[sub]G[/sub] er radien i snittet.

Hvordan du så ønsker å dele opp kalotten videre er jeg ikke sikker på.

Problemet kan også løses ved integrasjon.

MVH
KM
Gjest

Hei,

Det er faktisk en reell problemløsning. Det dreier seg om en liggende sylindrisk bensintank på ca 4 - 4,5m^3 hvor endene er runde. Tenkte jeg skulle, gradere det utvendige stigerøret i antall liter, og da var det at seniliteten slo til... LOL. Jeg må da dele opp kalottene i antall høydeenheter og regne ut volumet pr. enhet.

- Fant forumet ditt i går og jeg er imponert over alt arbeidet som er lagt ned her, samt kvaliteten. Har barn på VG skole så jeg regner med at vi får god nytte av sidene dine fremover.

mvh
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vel, bare husk at det er forskjel på en liggende sylinder og en kule.
MVH
KM
Svar