Gjennomsnitt av logaritmiske tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
"Gammal"

Det er evigheter siden jeg gikk på skole og jeg har kastet alle gamle mattebøker.
Nå skal jeg beregne gjennomsnittet av støymålinger, og det forekommer meg at en ikke kan gjøre dette på "vanlig måte".
Kan noen hjelpe en gammel dame?
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Fysikkboka mi er dersverre forsvunnet, så jeg er ikke sikker på bakgrunnen her. Jeg kan imidlertid komme med noen generelle betraktinger, og så kan de som har mer greie på fysikken kanskje gripe inn.

Dersom du har tilstrekkelig mange målinger/resultat kan du finne ut om verdiene passer best i en normalfordeling, eller i en lognormalfordeling. Lognormalfordeling er en fordeling der log(x) er normalfordelt. Du kan finne ut hvilken sannsynlighetsfordeling som passer best ved å bruke f.eks. MS Excel.

Dersom resultene er normalfordelt, kan du ta gjennomsnitt på vanlig måte. Dersom verdiene er lognormalfordelt kan du ta gjennomsnittet av log(x) verdiene.

Ble det noe bedre av dette?

P
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

OK, nå har jeg fått litt oversikt over lymålinger, og decibel er definert slik:

intensitetsnivå i desibel = 10 * log[sub]10[/sub](I[sub]1[/sub] /I[sub]0[/sub])

En desibel er en tiendel av en bel. En bel er forskjellen i intensitet [watt/m[sup]2[/sup]] mellom to målinger I[sub]1[/sub] /I[sub]0[/sub] der den ene er 10 ganger stoerre enn den andre.

For å finne gjennomsnittet må vi altså regne ut gjennomsnittet av alle målingene I[sub]1[/sub] i f.eks watt/m[sup]2[/sup]. I[sub]1[/sub] er den faktisk målte stoerrelsen, mens I[sub]0[/sub] er en internasjonalt definert konstant eller referanse. Dette gir:

I[sub]1[/sub] = I[sub]0[/sub] * 10[sup](dB/10)[/sup]

Når du har regnet ut snittet av I[sub]1[/sub] verdiene (det enkleste er å regne ut gjennonsnittet av I[sub]1[/sub]/I[sub]0[/sub]) konverterer du bare denne tilbake til dB.

_
Gjest

Tusen takk for hjelpen !
Svar