Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Slinki
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 06/10-2003 08:39

Jeg går 1MY, og har fått denne oppgaven i lekse. Den er sikkert veldig enkel, men jeg har grublet over den i en time nå uten å finne svaret:

Du stokker en kortstokk godt og ser på de tre øverste kortene.
a Hva er sannsynligheten for at det øverste kortet er spar mens de to andre har en annen farge?
b Hva er sannsynligheten for at nøyaktig ett av de tre kortene er en spar?
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

a) Sannsynligheten for dette er: 13/52*39/51*38/50=19266/132600=0,1453. Jeg forutsetter her at når oppgaven sier "har en annen farge", så menes det at kortene kan være ruter, kløver eller hjerter. Sannsynligheten blir slik, fordi du åp det første kortet har 13 spar å velge mellom, utav 52 kort. Det neste kortet du trekker, har 38 muligheter av 52, til å være av en annen farge osv.

b) For å finne sannsynligheten for at nøyaktig ett av kortene er spar, kan man regne ut sannsynligheten for at også sparen er det andre kortet, så det tredje kortet, og legge sammen sannsynlighetene. Men dette vil bli det samme som å mulitiplisere svaret i a) med 3, og du får dermed at sannsynligheten for at nøyaktig ett av kortene er spar, er 0,1453*3=0,4359
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar