tolke geometrisk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
majolima
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 17/02-2004 16:47
Sted: Norge

Nå lurer jeg på enda mer..
Hvis det står "løs oppgaven ved en geometrisk drøfting", hva skal man gjøre da?
Og når det står "tolk svaret geometrisk", må man da tegne opp graf og greier, eller kan man bare skrive tolkningen?
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Godt spoersmål.

Det er, for meg, naturlig å tolke et svar geometrisk ved å bruke det jeg vet om uttrykkene/likningene for forskjellige geometriske former. F.eks. danner svaret/resultatet en sirkel, parabel, ellipse, kule, plan i rommet osv.

Det imidlertid ikke sikkert at dette er det som menes av den eller de som har laget oppgavene dine. :roll:
_
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

He!
Du kan jo legge ut oppaven....
MVH
KM
majolima
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 17/02-2004 16:47
Sted: Norge

Finn x av likningen [itgl][/itgl](0.5t-1)dt=0, og -1står under [itgl][/itgl], og x står på toppen., og tolk svaret geometrisk.

Jeg har funnet at svaret blir -1 og 5, og at det er fordi arealet blir 0 når det er like stort over og under x-aksen, samt når det ikke blir noe areal, for x=-1.
Så lurer jeg på om det holder å bare skrive det, eller om tolk geometrisk betyr "tegn opp graf".
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hmmm..
Som Pål var inne på kommer det nok lit an på egen oppfatning. Jeg er av den oppfattning at å tolke kan sees på som å forklare hva et matematisk resultat faktisk betyr for en virkelig situasjon. Hva du bruker i tolkningen er etter min oppfattning underordnet. Kan du gi en god forklaring uten å tegne feks. en graf er det greit. Føler du at din forklaring blir mer presis ved å tegne graf gjør du det.
Dette var altså litt "synsing" tidlig en søndag ettermiddag.

MVH
Kenneth Marthinsen
Svar