Sinus funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matte Marit
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 04/03-2004 20:02
Sted: Tromsø

Hei, har funksjonen 2 sin x + 0.5

Skal finne topp og bunn punkt ved regning.
Skal jeg sette den deriverte eller den dobbelderiverte=0??
Huff, dette har gått litt i glemmeboken min, så derfor blir jeg veldig usikker på hvordan jeg skal starte.

Skal også løse likningen f(x)=1.5 grafisk, hva vil det egentlig si??

TIA!! :)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Når du skal finne bunnpunkt setter du den deriverte lik null.
Funksjonsverdien i disse punktene er lett å finne. Du vet at funksjonen varierer rundt en likevektslinje 0.5, med en amplitude på 2. Da vil funksjonsverdien i topppunktet være 2.5, og i bunnpunktet være -1.5. x-verdien finner du vet å sette inn i ligningen. f eks 2.5 = 2 sinx + 0.5

Du må vite definisjonsmengden for å vite hvor mange bunnpunkter du skal ta med, ellers vi du få uendelig mange.

Det er når du skal finne vendepunkter du setter den dobbeltderiverte lik null.
Matte Marit
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 04/03-2004 20:02
Sted: Tromsø

Tusen hjertelig, skjønte du kanskje det andre spørsmålet også?
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

f(x)=1.5, vil si at uansett verdi på x, så vil funksjonen gi svaret 1.5. Dette vil grafisk tilsvare en linje som skjærer y-aksen i punktet 1.5, og som er parallell med x-aksen.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Hvis den første funksjonen var f(x), og du skulle finne ut når funksjonsverdien var 1.5, tegner du bare opp grafen til sinus-funksjonen i samme koordinatsystem som den linjen Linda beskrev. Da vi skjæringspunktene være løsninger på ligningen 2 sin x + 0.5 = 1.5
Svar