Hei Igjen :-) Log problemer nå! heh.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rtm1981
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 08/04-2004 18:39
Sted: Østfold
Kontakt:

Er det noen som kan skrive en detaljert eksempel på en oppgave for meg? Skikkelig "få det inn med teskjeer" :-)

3(log[sub]5[/sub]x)[sup]2[/sup] + 2log[sub]5[/sub]x = 0

Jeg skjønner vanlig Log men dette ble litt for drøyt:-/

Det er et eksempel før i boka som skulle vise meg hvordan jeg skulle gjøre det, men forstod ikke den heller :-/ Her er den (hvor "*" er multiplikasjon:) :

(log[sub]2[/sub]x)[sup]2[/sup] - log[sub]2[/sub]x = 0
log[sub]2[/sub]x * (log[sub]2[/sub]x - 1) = 0
og så plutselig så har man ganske så lett svaret:
log[sub]2[/sub]x= 0 V log[sub]2[/sub]x = 1

Ehhhh... :-/ Hvor kom svaret fra??! Hvor kom -1 i den andre setningen fra?? Og hvorfor forvandlet setningen seg fra opphøyd i annen for den første LOG til parantes LOG - 1 i den andre LOG? Hvordan kan man se svaret med en gang ?

Jeg føler meg så dum:-/
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Prøv å substituere ved å sette u = logx...

u[sup]2[/sup]-u = 0

u(u - 1) = 0

u = 0 eller u = 1

Ble det noen klarere?

MVH
KM
rtm1981
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 08/04-2004 18:39
Sted: Østfold
Kontakt:

Jeg hadde tenkt å skrive, "Nei, det er ikke klarere nå"... Men så plutselig så gikk det opp et lys, og det var som om det var bare et år eller to siden jeg var på skolen ! :-) Herregud, jeg kan ikke tro at jeg ikke var i nærheten av å tenke på løsningen en gang..

Tusen takk.. Jeg setter virkelig pris på hjelpen :-)
Svar