EksponentialFunksjoner - Likninger Med A^x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rtm1981
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 08/04-2004 18:39
Sted: Østfold
Kontakt:

Dette er noe som jeg har hatt problemer med i andre kapittler også. Det virker som om denne typen omregning når det gjelder funksjoner er veldig vanlig.

Kan noen forklare det følgende for meg? :

Vi skal løse likningen
6 * 3[sup]2x[/sup] + 3[sup]x[/sup] - 1 = 0
--> 6 * (3[sup]x[/sup])2 + 3[sup]x[/sup] - 1 = 0
--> 3[sup]x[/sup] = 1/3 V 3[sup]x[/sup] = -(1/2)

Etter dette kommer selve løsningen til ligningen men det forstår jeg. Spørsmålet mitt er: Hvordan fant de ut de to verdiene for 3[sup]x[/sup] i linje 3 ? Man kan jo ikke flytte over og slikt når det er to forskjellige 3[sup]x[/sup] der...(?) Ikke sant? :-/ Og hvorfor viser ikke boka utregningen..? Er løsningen så åpenbar?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Om det er åpenbart skal nå ikke sies, men her setter du ihvertfall u=3[sup]x[/sup]
På den måten får du en andregradslikning som ser slik ut:

6u[sup]2[/sup]+u-1=0

Løser vi denne mhp u, får du at u=(1/3) V (-1/2) Deretter bruker du logartimer for å finne verdien av x.
Spør hvis noe er uklart! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
rtm1981
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 08/04-2004 18:39
Sted: Østfold
Kontakt:

Tusen Takk Sletvik! :-) *Bukker og Neier etc* :D hehe

Nå ble alt plutselig klart for meg, det er for lenge siden jeg har holdt på med matte:-) Bra noen har hjernefunksjonen intakt her!
Svar