Geometri Og ligning som fører til andregrads uttryk...HJELP

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest i NØD

ligning som fører til andregrads uttryk:

x-1 = 1 - x+3
x-2 ........ x-1

Svaret på oppgaven skal bli: x= -3,828 v x= 1,828

Jeg har prøvd alle kvadrat setningene og alt mulig annet i flere timer nå. men jg klare ikke å komme fram til det svaret som står oppe... kan noen være så snill å beskrive hvordan jeg skal gå fram trinn for trinn... Jeg har panikk siden jeg har tentamen imorra...


Geometri:

Av en sirkelformet pappskive skal det lages et kremerhus/ kjegle uten lokk.

En sektor klippes ut, og resten formes til en kjegle. Pappskiven har en diameter på 20 cm. Kremerhuset fylles så til randen av sukker, uten topp.

Volum =

v (h) = [pi][/pi] * (100 - h^2) * h
..................... 3

Tegn grafen V(h) i et koordinat system...

HVORDAN SKAL JEG GJØRE DETTE?????? JEG HAR JO ET TONN MED UKJENTE VERDIER...HJEEEELP...


b)

Hvor mange grader utgjør sirkelsektoren som ble fjernet for å lage kjeglen med maksimalt volum?

Hvordan skal jg finne ut hvor mange grader dn utgjør ved den informasjonen som dere har fått oppgit???

HJEEELP, jeg har tentamen imorra... Kan noen være så snill og hjelpe meg?

takker..[pi][/pi]
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

(x-1)/(x-2) = 1 - (x+3)/(x-1)

Multipliserer begge sider med (x-2)(x-1):
(x-1)[sup]2[/sup] = (x-2)(x-1) - (x+3)(x-2)
x[sup]2[/sup] - 2x + 1 = x[sup]2[/sup] - x - 2x + 2 - x[sup]2[/sup] + 2x - 3x + 6
x[sup]2[/sup] + 2x - 7 = 0

x = (-2 +/- [rot][/rot](4+28 ))/2
x = (-2 +/- [rot][/rot](16*2))/2
x = -1 +/- 2[rot][/rot]2
Gjest i NØD skrev:Tegn grafen V(h) i et koordinat system...

HVORDAN SKAL JEG GJØRE DETTE?????? JEG HAR JO ET TONN MED UKJENTE VERDIER
Du har ikke en tonn ukjente verdier i denne funksjonen. Alt untatt h kjenner du, og h er jo variabelen i funksjonen...
Svar