Funksjoner av flere variable

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Helen

heisann!! Sitter og leser på eksamen som kommer nå på mandag og har i den sammenhengen to "små" spørsmål. Oppgaven er relatert til funksjoner av flere variable og lyder som følgende:
*Fullfør uttrykkene slik at de blir fullstendige kvadrater (?)
1) x^2 -4x.....Hva menes med dette? Svaret skal være x^2 -4x+4-4 =(x-2)^2 -4.... :oops:
det andre jeg lurer på er hva et indre punkt er...sånn på en flate...r det kun det at det er et stasjonært punkt som ligger midt i grafen eller no?
Håper noen kan hjelpe meg, blir litt sånn smårar av å ikke vite! :D
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Helen skrev:*Fullfør uttrykkene slik at de blir fullstendige kvadrater (?)
1) x^2 -4x.....Hva menes med dette? Svaret skal være x^2 -4x+4-4 =(x-2)^2 -4
Å lage fullstendig kvadrat går ut på å tilpasse uttrykket slik at du kan bruke en kvadratsetning til å skrive det som et kvadrat + en konstant.
Se eksempler i dette temaet.

Fant en definisjon av indre punkt på nettet. Jeg kjenner ikke helt til de norske uttrykkene siden vi bruker engelskspråklige lærebøker, men jeg antar at det er det samme som "interior point":
Et punkt P er et indre punkt for et område R dersom det finnes en sirkelskive med sentrum i P som er helt inneholdt i R.
Svar