Lage funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Funksjon-snekker-Bastian

Hvordan lager man funksjoner?

Jeg vil lage en funksjon som beskriver tempraturen på de forskjellige stedene i rommet til forskjellige tidspunkter.
Da har jeg allerede 4 variabler.

x,y,z og t for tidspunkt.

Den bli seende slik ut : T(x,y,z,t)

Er det dette som kalles for modellering, og hvordan kan man lære det?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!

Hvilke klasse går du i? Årsaken til at jeg spør er at det har betydning for de modelene du kan lage (altså den kunnskap du sitter inne med).

Det er riktig at dette (som det meste i matematikk) er modellering.

Det er slik at desto mer matematikk du kan, desto mer presise modeller kan du lage. Nå er det slik at både tid og økonomi bestemmer hvor presis en modell kan være. Det er også slik at dersom en enkel, litt upresis modell gjør nytten er det unødvendig med en avansert komplisert modell. Det kommer an på hva den skal brukes til.

Det virker som om du har et ambisiøst opplegg på gang. Dersom du skal gjennomføre prosjektet er det et greit utgangspunkt å starte med målinger. Det betyr at du må rigge opp temperatursensorer på vitale steder i rommet. Hvor mange du trenger kommer an på hvor nøyaktig du ønsker at modellen skal være.

Ønsker du stor grad av nøyaktighet kan du jo begynne å pakke sakene å flytte ut for en periode...... :D

Lykke til!

MVH
KM
Svar