Hjelp!!! prøve i måren grafer og shit!!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sir jo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 31/10-2006 20:00

hallo sliter litt med bokens forklaringer på linjer og funksjoner.
nr 1: stignings tall?
nr 2: andregradsfunksjoner?
nr 3: disse buete greiene på korordinat systemet?

har vært syk en stund så står allerede i fare for å stryke også har eg prøve i måren, men fårstår jo ikke boken plis hjelp meg i dag.
GQ
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 11/10-2005 21:02
Sted: Oslo

Stigningstallet er hvor "bratt" kurven eller linjen er i et visst punkt. Linjer er jo like bratte hele veien, slik at stigningstallet kan leses rett ut av funksjonsuttrykket som tallet foran variablen (som regel x). For eksempel:

f(x) = 3x + 2

Grafen til dette uttrykket blir en rett linje som skjærer y-aksen i y = 2 (konstantleddet). Den har stigningstall 3, så for hver enhet du går bortover i x-retning, må du gå 3 opp for igjen å treffe linjen.

Du setter inn ulike verdier for x og finner funksjonsverdien i hvert tilfelle. Dette gjelder også når funksjonen er et annengradsuttrykk.

Buete greier på koordinatsystemet? Er det parabler? Alle andregradsfunksjoner er parabler. De er som en spesiell type U-form, og alle parabler kan finnes som skjæringen mellom en kjegle og et plan. Derfor kalles de en type kjeglesnitt.

Du må nesten spørre litt mer konkret hvis du vil ha mer spesifikk hjelp, tror jeg. Lykke til på prøven!
Svar