Binomisk fordeling?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kepler

Ein klasse består av 32 studentar, 21 jenter og 11 gutar.
For kvar av dei 17 vekene semesteret varer blir n=8 studentar trekt ut, desse må levere ei oppgåve til vurdering. Uttrekninga vert gjort med tilbakelegging. Det vil sei alle dei 32 studentane er med på kvar veketrekking.
X : Tal gutar som blir trekt ut i ei enkelt veketrekking.

Kva sannsynligheitsfordeling har X?

Mitt forslag er at dette er ei binomisk fordeling. X~Bin(8, 11/32)
Er dette rett? Eg er usikker.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Selv om guttene kan trekkes om igjen neste uke, så kan jo ikke en gutt bli trukket ut to ganger på den samme uken. Dermed kan ikke sannsynligheten innenfor en enkeltuke være binomisk fordelt, siden hendelsene er avhengige. Jeg ville derfor tro at det må være en hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
kepler

Takk for kjapt svar. Eg hadde ein liten mistanke om at det var hypergeometrisk. Har løyst oppgåva på Minitab og har gått utfrå at det var binomisk fordeling. Må vente til eg skal på skulen imorgon med å prøve med hypergeometrisk. Men kvifor trur du den er hypergeometrisk? ( Eg er med på at binomisk fordeling skal vere uten tilbakelegging)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Dersom oppgaveteksten stemmer, så tolker jeg oppgaven slik. Oppgaven spesifiserer at tilbakeleggingen gjelder at alle kan bli trukket igjen i neste uke. Samtidig så spør de om sannsynligheten innenfor én bestemt uke. Siden jeg anser det som usannsynlig at de i oppgaven mener at en student skal kunne bli nødt til å levere inn flere enn én oppgave i samme uke, så antar jeg at denne trekningen av de 8 er uten tilbakelegging. U i fra disse antagelsene vil jeg dermed tro at det er en hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling (brukes når det er avhengighet/ uten tilbakelegging), i stedet for binomisk sannsynlighetsfordeling ( brukes når det er uavhengighet / med tilbakelegging)

Dersom oppgaven faktisk mener at én og samme student kan bli nødt til å i verste fall levere inn 8 oppgaver (hvis han er uheldig) på en uke, så vil sannsynligheten være binomisk fordelt.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
kepler

Hei
Eit anna delspørsmål i samme oppgave.
1)Regn ut sannsynligheten for at ein bestemt student ikkje blir trekt ut i i nokon av dei 17 vekene.
2)Regn ut sannsynligheten for at ein bestemt student vert trekt ut i alle 17 vekene.

Forslag:
1) (8/32)^17 = 5,82*10^-11
2) (24/32)^17 = 0,0075

NB. Dersom noko er uklart så spør gjerne.
kepler

Sorry
1) og 2) er bytta om.
Svar