Tyngdekraft, vatn og lysets hastigheit.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Pettersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 03/11-2006 09:39

Hei.

Eg underviser elever på videregåande i Matte.
Sist time fekk eg eit spørsmål eg ikkje klarte å besvare.
Vi hadde om energi, masse og akselasjon.

Eleven lurte på koleis vatn ville oppføre seg i eit luftomt rom med jordas tyngdekraft.

Som kjend går vatnet raskare og raskare desto lengre det faller, og det blir tynnare og tynnare i det hastigheiten auker.

Spørsmålet guten stilte meg var:
Om eg lar vatnet frå min kran renne ned i eit uendeleg rom, i totalt vakum med jordas tyngdekraft.

Vatnet renner med ein liter i sekundet.

Er det ein formel for kor tjukk vannstrålen er etter kor mange sekund, samt kor mange joule med bevegelseenergi strålen har?

Eleven lurde og på om vatnet nokon gong ville komme opp i lysets hastigheit, om ikkje over, og kva som skjedde når vatnet eventuelt gjekk i lysets hastigheit.

Noko mennesker med fysikk kunnskaper?

Hilsen Lærer
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Prøve et annet nettsted for fysikk, f.eks. f****k.no

(tror ikke det er lov til å reklamere for andre forum her?).

Lykke til!
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Nå er jo jeg en elev ved Vgs selv, men jeg vet at vannet aldri ville kommet opp i lysets hastighet, og ihvertfall ikke over.

Vannet ville nok kommet oppimot lysfarten etter en god stund, og fra vannets referansesystem i et uendelig rom med mørke og vakuum, ville det ikke merket mye forskjell. HVIS vannet hadde oppnådd lysfarten, og en lommelykt som datt sammen med vannet skrudde seg på akkurat nå, så ville likevel vannet opplevd lyset med en hastighet på 3*10^8 m/s. det er fordi c alltid er konstant.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

:D
Vi har ingen problemer med at det reklameres for fysikk og kjemi forum her.

Det er noen som prøver å reklamere for andre ting vi ikke er så glade for :evil:

Mvh
Kenneth
Pettersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 03/11-2006 09:39

kalleja:
Vil det tyde at vatnet vil fortsette å bli tynnare og tynnare mot det uendeleg i takt med at den relative tid i forhold til vatnet synker, samtidig massen stiger mot det uendelige?
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

fra vannets ståsted vil det jo ikke merkes annet enn en konstant akselerasjon mot intet(g) Men jo nærmere vi kommer lysfarten jo fortere vil tiden gå på "utsiden" av vannet, og jo fortere vannet faller jo "smalere" vil vannet oppfattes fra en utenforståendes referansesystem. Nå står det jo ikke så mye om relativisk masse og lengde i min 3FY bok, men har lest litt om dette i boken "the elegant universe" av Brian Greene. Så er litt usikker på hvordan massen vil forholde seg.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Svar