Monopol-strategi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Rød bil

Sett at jeg kan velge meg 5 gater i monopol. Burde jeg da velge gater som ligger etter hverandre eller kan jeg like så godt velge gater som ligger spredt rundt omkring?
Gjest

velg de 5 som kan bring deg størst inntekt over tid. Dette er nok de siste på brettet.
Sjansen for å bli truffet er nesten lik for alle gater.
(ikke helt likt pga 'fengsel' og 'lykkekorter rykk fra, gå like til, osv'
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Er nok litt for enkelt å bare si man skal velge de siste. Disse gatene er også de mest kostbare, både å kjøpe og bygge på. Det resulterer som oftest i at det tar for lang tid å begynne å tjene skikkelige penger, og andre vinner spillet før du er ferdig.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
snekker
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 20/05-2005 15:50

Hvis man skal ha mange gater, lønner det seg på en måte å ha de etter hverandre, slik at motstanderene har mindre ssh for å "flakse" forbi, da man bare kan bevege seg maks 12 skritt hvert slag. Aberet er jo at det er spmfelt og liknende i mellom
rød bil

Takk, snekker, tror du forstod spørsmålet mitt. Sett at brettet kun består av gater, og alle har samme verdi og koster like mye og alt det der. Og det er ingen andre felt, som prøv lykken, fengsel og slikt. Ville det fremdeles være lurt å legge de fem gatene etter hverandre enn å spre dem?

Dersom jeg hadde tolv gater, og slo med to terninger, ser jeg at jeg i alle fall er sikret en leieinntekt pr. runde. Men er Men er det også mer heldig,statisitisk/sannsynlighetsmessig sett, dersom jeg har bare fem gater? Og hvis ja, kan det bevises med noen formel av noe slag?? "Flaksing" blir liksom litt for skjønnliutterært til å være et virkelig fellende argument.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Dersom du forutsetter at alle gatene koster like mye, og at det ikke er noen andre ruter, vil jeg heller påsta at det kan lønne seg å spre gatene. Dersom du f.eks. har 2 gater rett etter hverandre, og en motstander lander på den første av gatene, er det umulig at han kan lande på gaten etterpå i neste kastet.

Men å beregen nøyaktig hvordan gatene bør være spredd for at det skal være størst sannsynlig for at noen lander på dem, er vel bortimot umulig. Når man bruker 2 terninger, er det noen kast det er mer sannsynlig å få enn andre (f.eks. 6), men dette kommer jo helt an på hvor du står i utgangspunktet.

Kanskje vil det lønne seg å legge gatene med f.eks. en avstand på 7 ruter? Dersom motspilleren i første omgang bommer på gaten din, og havner én over, vil det da være en ganske stor sannsynlighet for at han treffer den neste gaten du har.


Dersom vi ikke tar hensyn til at man bruker 2 terninger, vil sannsynligheten for at noen treffer gatene dine være nøyaktig den samme, enten de er sprett eller samlet.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Har visst spilt altfor mye backgammon i det siste, og er altfor vant med å tenke sannsynlighet i forhold til bruken av terninger der. *ler* 6 er nok ikke et like sannsynlig kast i monopol som i backgammon, men er vel fortsatt blant de som har høyest sannsynlighet. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
jonny

ssh for å få 7 ved kast av to terninger er 1/6 og det som er mest sannsynlig
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Her er sannsynligheten for å få de forskjellige summene med to terninger:

2 -> 1/36
3 -> 1/18
4 -> 1/12
5 -> 1/9
6 -> 5/36
7 -> 1/6
8 -> 5/36
9 -> 1/9
10 -> 1/12
11 -> 1/18
12 -> 1/36

Hvis alle gater er har samme pris, og det ikke gir større inntjening hvis man har f eks alle i en farge, vil jeg tro at det er en dårlig i ide å legge alle 5 på rad. Sannsynligheten for å få noen av de laveste teningskastene er jo lavere enn de på midten. Da vil jeg tro sannsynligheten for at noen kommer på to gater på en runde blir lavere.
Gjest

Ikke kjøp noe,stjel gater fra andre...hysj hysj
Han som knyter sine sko

Jeg kan gange 2 med 2 og knyte mine sko :wink: *ækkeæstoltnu*

Det som er det lureste i monopol og andre spill er nok JUKS:P hehe da er sannsynligheten mye større for at du vinner enn hvis du skal begynne å tenke Matte.. 8-)
Gjest

Anonymous skrev:Ikke kjøp noe,stjel gater fra andre...hysj hysj
bøø
Gjest

Juks er ein kortvarig strategi;

- dersom det vert oppdaga, så vil ikkje folk spela meir med deg

- dersom det ikkje vert oppdaga, så går du lei etter kvart
Han som knyter sine sko

Jeg kan gange 2 med 2 og knyte mine sko :wink: *ækkeæstoltnu*

Høh?? man går aldri lei juks da :p det e jo morsomt!!
Gjest

Morsomt? Juks er kjedeleg, fordi du aldri føler at du eigentleg vinn. Det er i alle fall mi personlege oppfatning, men greit nok at du meiner noko anna.
Svar